Opplegg til «Nagel – storm og skygger»

FØR:

Forslag til organisering: Gruppesamtale, 3-4 elever, eventuell deling i klassesamtale etterpå.

– Studer coveret på boka: hva legger dere merke til? Får dere noen hint om hva fortellingen kan handle om? Det er tre figurer på coveret, kan fremstillingen av dem gi dere noen ideer om hva slags typer de er?

– Denne fortellingen hører innunder sjangeren Sci-fi. Hvilke assossiasjoner får dere til den sjangeren? Hvilke andre fortellinger i denne sjangeren kjenner dere til?

Nagel er en tegneserie.

– Hva forbinder du med tegneserier? Hvilke tegneserier kjenner du til fra før?

– Liker du å lese tegneserier? Hvorfor/hvorfor ikke?

– Hva mener du er viktig for at en tegneserie skal være god?

– Kan du nevne navn på noen tegnere?

– Kan du noen ord som kan beskrive ulike tegnestiler?

– Ord som karikert, realistisk, enkel, detaljert, skummel og søt er ord vi kan bruke for å beskrive tegnestiler. Hva betyr de første to ordene og kan du bruke noen av dem (eller andre adjektiver) for å beskrive tegningene i Nagel?

– Kan du nevne filmer og tv-serier som er basert på tegneserier?

– Liker du å tegne? Hvorfor/hvorfor ikke?

– Det er Sigbjørn Lilleeng som har skrevet og tegnet Nagel. Finn ut mer om ham og om hvilke andre bøker han har illustrert.

 

UNDER:

Lesestopp:

– Stopp lesinga på s. 25. Diskuter sammen i par:

– Noen av rutene på s. 24 og 25 skiller seg veldig ut fra resten av utdraget. Hvorfor tror du forfatteren har valgt å gjøre dette? Hva viser disse rutene?

– Det er lite tekst i disse rutene. Hvilken effekt har dette?

 

ETTER:

– Samarbeid om å legge på tekst og lydeffekter muntlig og spontant i hver av de gule rutene på s. 24 og 25. Bli enig i hvem som er hvem først, pek deretter på figuren imens du sier replikken og/eller lydeffekten.

– Hva synes du om hvordan utdraget slutter?

– I utdraget blir du mest kjent med Brage og Farah. Stemmer antagelsene du hadde om hva slags typer disse to er fra før du leste utdraget? Husk å begrunne meningene dine

– Hvilken av karakterene liker du best?

– I førlesingsoppgavene fikk du spørsmål om sci-fi sjangeren. Man kan også argumentere for at Nagel hører innunder fantasy. Hvilke tegn kan du finne på dette i utdraget? Hva er forskjellen på disse to sjangrene? Prøv å finne ut mer om disse to sjangrene. Dere kan for eksempel lage et venndiagram for å sammenligne.

– Brage og Farah befinner seg i en mørk skog om natten. Hva synes du om å være ute i mørket alene? Er du mørkredd? Tenk tilbake på en gang du var ute i mørket og beskriv hva du følte, tenkte og hørte til en klassekamerat. Denne oppgaven kan enten løses skriftlig eller muntlig.

– Hvordan skiller tegningene mellom de snille og de slemme?

– De to figurene på siste side kalles «skrømt» i boka. Har du hørt det ordet før? Hvor da? Hva forbinder dere med dette ordet? Spør læreren eller en annen voksen hvilke assosiasjoner de har, og hvor de har hørt ordet «skrømt» før. Tegn deres eget skrømt.

– Hva synes dere om fargene som er brukt i utdraget? Hva gjør fargebruken med fortellingen? Sammenlign fargebruken her med ett av de andre tegneserie-utdragene, for eksempel Mørkalven. Hvordan bidrar fargene til hvordan du oppfatter historiene?

Langsvarsoppgave:

Her kan dere lese mer om tegneserier. Bruk blant annet snl.no til å lage miniforedrag om tegneserier som dere skal holde for resten av klassen. Dere kan jobbe sammen i par eller i grupper. For å oppnå større grad av dybdelæring kan det være lurt å fordele temaene mellom gruppene.

Tegneoppgave:

– Lag et utkast til din egen tegneserie. Tegn skisser av noen av hovedfigurene, og fortell kort hvordan historien skal være. Her kan dere jobbe individuelt eller i par.

Under kan du lese Sigbjørn Lilleeng sitt tips om å lage tegneserier, opprinnelig fra lærerveiledningen til utstillingen «Apefjes», laget av Kunst i Skolen.

– Det er veldig lurt å lage serier om noe med utgangspunkt i ditt eget liv, egne erfaringer, men gjerne overdriv eller putt inn ting som er ren fantasi. Prøv alltid å få din egne, personlige vinkel på det du lager, noe som gjør det unikt.

– Les hele romanen og anmeld den på denboka.no

PDF av opplegget til Nagel

Kompetansemål:

Norsk:

  • lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
  • sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
  • bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
  • lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer

Kunst og håndverk

  • visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
  • reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess