Brukerveiledning

Velkommen til årets leseaksjon i videregående skole, rein tekst. I denne utsendelsen finnes alt dere behøver for å delta i aksjonen. Den inneholder klassesett à 28 bøker og en DVD. Hver elev som deltar skal få én bok til odel og eie. Dersom skolen ønsker bøker til gjenbruk, kan det bestilles på nettsiden vår. Målet med aksjonen er å gi elevene et positivt møte med litteraturen. I år gir vi rekordmange elever denne muligheten. Elevene på din skole er blant 60 000 påmeldte til aksjonen.

rein_tekst_20061_medium.gifLeselyst
Vi har valgt ut seksten tekster til årets aksjon. Det er i hovedsak utdrag fra nye norske skjønnlitterære bøker, ispedd en faktabok, en tegneserie, en billedbok, samt utenlandske bøker. Alle tekstene er valgt ut fordi vi tror de kan lokke noen til å lese mer av boken de er hentet fra, av forfatteren eller av samme type litteratur. Alle tekstene blir neppe likt av alle, det er da heller ikke vårt mål. Tvert imot er tekstene satt sammen så bredt som mulig for å dekke alle forskjellige «smaker». Således er det naturlig at nesten alle elever liker noen tekster, mens de mislike andre. Vi ønsker ikke at tekstene i boken skal analyseres, brukes som utgangspunkt for stiloppgaver eller annet tradisjonelt skolearbeid. Her er det den rene lesingen som står i fokus. Minimumsaktiviteten for klassen er at læreren deler ut boken til hver elev og gir de muligheten til å komme i gang med lesingen i en time eller to. Håpet er at uforstyrret lesing i seg selv skal gi lyst til videre lesing.
Film
Forhåpentlig ønsker de fleste som er meldt på aksjonen å gjøre noe mer enn bare å dele ut bøkene. Vi har derfor laget en konkurranse som både skal gi motivasjon til individuell lesing og felles arbeid i klassen. Nytt av året er DVD-en som hører til rein tekst. Den består av fem reklamefilmer som hver på sin måte knytter seg til en av tekstene i pocketboken. Elevenes oppgave er å forså hvilken reklamefilm som hører til hvilken tekst. For eksempel kunne vi laget en reklamefilm som handler om hvordan man kan kjøpe vakre sommerfugler for en billig penge. Eleven som har lest tekstene nøye, vil forstå at denne reklamefilmen henspiller på Gert Nygårdshaugs Mengele Zoo, hvor sommerfugler er et gjennomgangstema. Eller vi kunne ha laget en reklamefilm for skorpionsuppe. En kjapp titt på boklista avslører at det er Nancy Farmers Skorpionens hus man her skal frem til.Konkurranse
Årets konkurranse handler altså om å finne ut hvilken video som handler om hvilken tekst. Elevene kan delta klasse- eller enkeltvis. At klassen har sendt inn svar forhindrer ikke elevene i å delta enkeltvis. Til de heldige vinnerne vanker iPod-er, DVD-er og bøker. Bakerst i boken og på txt.no finnes svarskjema til konkurransen. Vi håper at denne konkurransen gir læreren åpning for å snakke om og diskutere tekstene i felleskap.

Oppdatering og tilbamelding
Vi vil holde dere jevnlig oppdatert om hva som skjer i aksjonen via våre nettsider og e-post. Vi setter stor pris på tilbakemeldinger fra dere både underveis og i etterkant av aksjonen, både når det gjelder tekstutvalg, aksjonsform og annet.

God lesing og lykke til!

30. august 2006