Oppgavesamling

Vi har laget noen oppgaver som et utgangspunkt for diskusjon og samtale rundt tekstene i antologien rein tekst 2010/11.

Oppgavene laget med tanke på lesere i den videregående skolen. Vi understreker at dette bare er forslag. Det er selvsagt lov å bruke tekstene som utgangspunkt til andre diskusjoner, stilskriving etc.

Spørsmålene er delt inn etter ulike temaer. Under noen av temaene finner du et punkt vi har kalt «ord og uttrykk». Ordene kan være utgangspunkt for diskusjon eller brukes som en øvelse i å definere ord/begrep.

Oppvekstskildringer

1. Hva er en oppvekstskildring? Finn eksempler i rein tekst.
2. Hva slags scener og virkemidler blir brukt til å beskrive oppvekst i «Thunder road», «Mare Frigoris» og «Kjør!»?
3. Er beskrivelsene troverdige? Kjenner du deg igjen?

Essay og roman

1. Hvilke sjangere finner du i rein tekst?
2. Hva slags sjanger er ”Frankrike”? Lag en definisjon på essay.
3. Hva slags sjanger er ”Tsjernobylfortellinger”? Hvilken effekt får det at teksten er sammensatt av fakta og fiksjon?
4. Sammenlign ”Frankrike” og ”Tsjernobylfortellinger”.
5. Ord og uttrykk: roman, novelle, sakprosa, skjønnlitteratur, essay

Helter/antihelter

1. Hva er en helt og en antihelt. Finner du eksempler i rein tekst?
2. Hva slags helt er Morgan Kane, Espen i «Mare Frigoris», Kristoffer Schau i «På vegne av venner»,
3. Helter i sakprosa:

• Hvordan opptrer Kristoffer Schau i sin egen bok.
  • Politi og røver: Finnes det en helt og en antihelt

4. Diskuter helterollen med utgangspunkt i «Mare Frigoris».

Fakta/fiksjon

1. Ville du lest ”På vegne av venner” annerledes hvis du ikke hadde et bilde av hvem hovedpersonen er?
2. I flere av utdragene spiller forfatterne en sentral rolle i handlingen. Diskuter fortellerstemmene i ”På vegne av venner”, ”Politi og røver” og ”Frankrike”. Hvilken rolle spiller de?
3. Morgan Kane er en oppdiktet person. Han er hovedkarakteren i en bok hvor handlingen er lagt til en historisk hendelse, slaget ved Little Big Horn. Hva er poenget med å dikte inn en person/skrive skjønnlitteratur om en historisk hendelse?
4. Diskuter sannhet i sakprosa-tekstene og i de skjønnlitterære utdragene. Kan fiksjon være sant? Er sakprosaen alltid sann?
5. Ord og uttrykk: sakprosa, skjønnlitteratur, kioskroman, essay, biografi

Moral, alvor og humor

1. Utdragene fra ”Sex, død og ekteskap” og ”På vegne av venner” handler begge om døden. Hva slags holdning har hovedkarakteren til døden? Hva slags stemning er det i teksten?
2. Hva synes du om måten humor blir framstilt på i ”Sex, død og ekteskap”?
3. Kan man bruke humor når man skriver om døden og selvmord?
4. Hvordan spiller forfatteren på tabuer?
5. Hvordan kunne Kristoffer Schau brukt humor i teksten sin?
6. Ord og uttrykk: tabu, moral, etikk, ironi

Musikk

1. Hvilken rolle spiller musikken i tekstene?
2. Hvor viktig er musikken for identiteten til hovedpersonene?

Spenning/få leseren hekta

1. Hvilke utdrag frister til videre lesing? Hvorfor? Hvordan avsluttes disse tekstene?
2. Hva er det som gjør teksten ”Hvit skygge” spennende? Se på innhold, setninger, begynnelse, avslutning,
3. Utdraget fra spenningsboken ”Morgan Kane” er begynnelsen på boken. Hvilke virkemidler benyttes for å få leseren hekta?
4. Ord og uttrykk: cliffhanger, kioskroman, krim, thriller,

Kjærlighet og sjalusi

1. Hvilke utdrag tar for seg sjalusi? Sammenlign ”Utrenskning” og ”Kjør!”.
2. Hvilke virkemidler, scener og/eller miljø brukes til å beskrive kjærlighet, forelskelse og sjalusi i utdragene?

Kjønnsroller

1. Hva er en ekte mann? Ta utgangspunkt i ”Thunder road”
2. Studer kjønnsrollene og dialogen i ”Politi og røver”?
3. Hvordan ville ”Morgen Kane”-teksten vært om hovedkarakteren var en dame?
4. Hvordan ville dialogen i ”Thunder road” vært om det var bestemoren som samtalte med hovedkarakteren?
5. Studer intervjuene. Utfordrer noen av intervjuobjektene de tradisjonelle kjønnsrollene ved yrkesvalg?
6. Er ”Kjør!” en gutte- eller jentebok?
7. Ord og uttrykk: Guttebøker, jentebøker, feminisme, kjønnsstereotypi,

Samfunnskritikk

1. Hvordan kan skjønnlitteratur være samfunnskritisk? Finner du eksempler i rein tekst?
2. Ingrid Storholmen ville med ”Tsjernobylfortellinger” at det skulle være et argument mot kjernekraft. Hvordan kommer det til uttrykk i teksten? Hva oppnår hun med å skrive en skjønnlitterær bok? Hvordan bygger hun opp teksten?
3. Hva oppnår en forfatter med å skrive skjønnlitteratur? Og hva kan være fordelen med å skrive et leserinnlegg eller en artikkel?

Intervjuene

1. Hva er et godt intervju?
2. Hvilket av intervjuene i rein tekst liker du best? Hvorfor?
3. Diskuter rollene til intervjueren og intervjueobjektet. Stikkord: sannhet, vinkling, spørsmål, åpenhet, personlig

Titlene

1. Hva er en god tittel? Hvilken tittel liker du best? Hvorfor?

Oppgavene er laget av Foreningen !les