Eksempel 6: Anmeldelse

Julie Karlsen

Skrevet av 9. desember 2015 av Julie Karlsen på Trondjord skole

Blodig mesterverk

Marlens hverdag snus på hodet, da parasitten MTG som forvandler mennesker om til blodtørstige drapsmaskiner når Norge. Hun vet allerede hva som venter dem, døden. Marlen nekter å gi fra seg livet, og slår seg sammen med venner og familie for å overleve..I morgen er alt mørkt, Marlens Historie er en ungdomsroman oversvømt av spenning og redsel. Det? Den? er oppfølgeren til I morgen er alt mørkt, Brages historie, som vant Uprisen 2014. Jeg stupte inn i boka med skyhøye forventninger, fordi Brages historie mottok fantastiske tilbakemeldinger. Marlens Historie toppet alle mine forventninger med glans.

Boka starter ganske spennende, leseren får et innblikk I Marlens liv, og man får vite at en epidemi har funnet sted i Japan. Spenningskurven i boka er helt fantastisk, den bygger seg opp igjennom hele boka og har flere vendepunkt som gir deg sjokk. Boka slutter veldig brått, og det virker som om det kommen en ny bok. Jeg håper virkelig det kommer en ny bok! Jeg klarte ikke å legge fra meg boka, jeg var desperat etter å vite hva som stod på neste side. Jeg synes at handlingen og karakterene er veldig troverdige, fordi det er veldig lett å leve seg inn i Marlens karakter. Alt hun føler, følte jeg. Flere av situasjonene gjorde meg redd, sjokkert og kvalm. Det er en spesiell situasjon i boka som etterlot seg et spor i meg, da jeg leste det, fikk jeg en trang til å spy. De som har lest boka, vil antagelig forstå hva snakker om. Boka er unik, jeg har ikke lest eller hørt om noen lignende bok før. Den er selvfølgelig innenfor «zombie» emnet, men Sigbjørn Mostue har lagd en vri som gjør handlingen mer virkelig. Som jeg sa, skildringene i boka er perfekte. Det er som du ser en film.

Boka er lett og lese. Forfatteren har ikke brukt noen vanskelige ord, men har skrevet den slik at ungdom skal kjenne seg igjen. Boka får en kjempesterk 6 fra meg, fordi dette er en av de beste bøkene jeg noen gang har lest. Boka passer for begge kjønn, og du trenger ikke å ha lest Brages historie før du leser denne, fordi det er de samme karakter som er med og også noen nye, bare fortalt fra et annen synsvinkel. Da jeg var ferdig med boka begynte jeg å gråte, jeg satt i stua til gudmoren min, og gråt foran alle andre. Jeg mener virkelig at boka burde vinne uprisen!