Hvordan skrive en anmeldelse
En anmeldelse bør svare på:
- Hvilken type bok har eleven lest?
- Hva gjør boka god eller dårlig (for den som skriver)?
- Hva er spesielt med akkurat denne boka?
FORSLAG TIL FORM OG INNHOLD
Elevene må ikke ta med alle punktene under i anmeldelsene sine. Be dem fokusere på det som er viktigst i deres egen begrunnelse.
OVERSKRIFT:
En overskrift bør si noe om boka eller leseropplevelsen. En overskrift skal gi andre lyst til å lese anmeldelsen.
BOKEN:
Kort om sjanger: Er det en fantasybok, krim, grøss, drama, humor…?
KORT innholdsreferat. Ikke mer enn tre-fire setninger. Kun det viktigste bør nevnes. F.eks. karakterer eller hendelser. Slutten må ikke røpes!
Hvis boka er en del av en serie så bør det nevnes.
(Det er vanlig at man nevner tittel, forfatter og forlag. Men på denboka.no er det allerede nevnt.)
OPPLEVELSEN AV BOKA:
Hvordan starter boka? Fengende, oppslukende eller treigt? Starter den rett inn i handling eller beskrivende?
Hvordan er spenningskurven og høydepunkt/vendepunkt, er det overraskelser eller blir handlingen forutsigbar?
Hvordan slutter boka? Brått, uventet, forventet, overraskende?
Var boka vanskelig å legge fra seg?
Er det indre eller ytre spenning, lett å kjenne seg igjen i, lett å leve seg inn i?
Hva gjorde at leseren levde seg inn i handlingen (eller ikke)? Miljøskildringene, karakterene, handlingen?
Ord som kan beskrive opplevelsen: gripende, troverdig, overraskende, komisk, ekkel, treg. Provoserer forfatteren med vilje kanskje?
UNNGÅ ORD SOM KJEDELIG, SPENNENDE OG MORSOM – bruk synonymordboka og finn andre ord i stedet. Elevene må i alle fall forklare hva som gjør boka kjedelig, spennende eller morsom.
Fungerer boka som helhet? Passer begynnelsen, slutten og midten sammen? Passer språket og karakterene med handlingen?
ORIGINALITET:
Ligner den på andre bøker eleven har lest eller hørt om, er den kreativ og fantasifull eller er den klisjefylt?
Etter Twilight ble det veldig populært med bøker/filmer om vampyrer og varulver. Er denne boka del av en slik trend?
Får boka deg til å se på vanlige hendelser med nye øyne?
TROVERDIGHET:
Er historien sannsynlig eller er det ikke realistisk det som skjer? Tenk også på karakterer og miljø.
I eventyr finnes troll. Og i en fantasybok er det sannsynlig at det dukker opp trollmenn med magiske krefter. I disse tilfellene må leseren spørre deg om det er troverdig innenfor sjangeren og bokas fortelling. Ikke sammenlignet med virkeligheten. Synes eleven at magien fungerer?
SPRÅK:
Var boka lett å lese – hvorfor eller hvorfor ikke?
Korte eller lange setninger, dødt eller overraskende, originalt eller klisje?
Er det mye banning, dialektord og replikker eller er språket mer skildrende med språklige bilder, metaforer o.l.?
Synes du språkbruken passer til bokas innhold?
Er den skrevet på en måte som gjør den spesielt interessant?
OPPSUMMERING:
Hva handler denne boka egentlig om? Hvorfor tror elevene at forfatteren har skrevet den?
Har boka noe viktig å si til leseren, noe viktig å si til andre eller gir den noe å tenke på?
Forteller boka noe om å være ung, eller sier noe som ungdom trenger/liker å lese om?
Hva er bokas styrke? Hva er det beste ved boka?
Hva er bokas svakhet? Hva irriterte elevene seg over?
Bør andre lese boka?
Bør boka nomineres til Uprisen?