Eksempel 4: Anmeldelse

Karl Blaalid Edvardsen

Skrevet av 25. oktober 2015 av Karl Blaalid Edvardsen på Rothaugen skole

En skummel men knakende god bok

Glimt som er skrevet av Tor Arve Røssland er en grøsser. boken handler om Jon, han har nettopp flyttet fra Bergen ut på Grovøy sammen med moren. Når han kommer ut dit og har flyttet inn går han en tur opp til ungdoms huset der treffer han blant annet Rebekka han liker henne veldig godt men han får ikke vært der noe lenge fordi at ingen får være i ungdomshuset etter kl 19:33. Jon tror dette er noe som de andre folkene som bor på Grovøy har funnet på. han setter opp et kamera i ungdomshuset og det han ser når han har filmet blir han forskrekket.

Samtidig som man får høre om Jon får man høre om Solveig. Som lever på 40-tallet på Grovøy under okkupasjonen av Norge. Der hun blir kjent blant annet kaptein Storm. Han er en Tysk kaptein som har kontroll på soldatene som tar over Grovøy. han bor i huset til Solveig, han er veldig snill mot Solveig og hun syntes han er veldig hyggelig, men hvor lenge vil han være det.

Glimt er en grøsser med litt humor blandet inn, men ikke mye. utenom det er det ikke mye å si om sjangeren. Boken starter ganske sakte men ikke på en måte som gjør at du føler at den gjør det. spenningskurven er ganske lite unik fra vanlige bøker den bygger seg opp mot en store finalen og så går den litt ned etter finalen men det er litt annerledes siden du får høre om to forskjellige historier samtidig. men du får jo vite hvordan disse to historiene har noe med hverandre å gjøre. men spenningskurven er litt forutsigbar. slutten er litt overraskende men ikke en avslutning jeg aldri har sett før, men ikke en dårlig avslutning. det er ikke mye spenning før det begynner å nærme seg høydepunktet. men jeg levde meg veldig inn i boka. jeg syntes at han bruker gode beskrivelser av både karakterer og miljøet de er i. jeg kjenner meg også veldig godt igjen med Jon sin familiesituasjon. det er nok en av grunnene til at jeg levde meg inn i boken.

boken fungerte absolutt som helhet den satt godt sammen og jeg følte ikke at jeg merket det så veldig godt når boken gikk fra en del til en annen. den er i tillegg veldig god til å være en nå-tids andre verdenskrig grøsser, for de er det veldig mange av. siden det ikke er sannsynlig at noen av hendelsene i boken kunne skjedd på ekte så er det lite ved boken som får meg til å se på hverdagshendelser med nye øyne. selv om det ikke er sannsynlig at noen av hendelsene i boken kunne skjedd på ekte så funker magien veldig bra det føles liksom litt ekte selv om det ikke er det. i tillegg til ha en god helhet så syntes jeg den er ganske lettlest. Den er på Nynorsk men det føler jeg er veldig riktig valg av forfatteren i denne boken, selv om noen kan syntes at det gjør den vanskeligere å lese. alt i alt en veldig god bok i mine øyne, den er på den ene siden en grøsser. men på en annen side så er det humor og kanskje til og med litt drama der også. Jeg anbefaler denne boken veldig!

Terningkast:5