Nominasjonsjuryen

Nominasjonsjuryen oppgave er å finne årets fem beste bøker.

Nominasjonsjuryen nominerer bøker på bakgrunn av anmeldelsene på denboka.no. Juryen skal bare lese anmeldelser, ikke hele bøker, og de vurderer argumentene i anmeldelsene, ikke antallet negative eller positive tilbakemeldinger. Juryen består av fem ungdommer i ungdomsskolealder.

Før jul mottar de fem medlemmene et hefte med alle anmeldelsene som er lagt inn på denboka.no i løpet av høsten. Heftet rommer rundt 1000 anmeldelser og er på over 300 A4-sider. Jurymedlemmene forbereder seg hjemme før de  møtes til nominasjonsmøte i Oslo 20. januar.

Hvem kan søke? Alle ungdom i ungdomsskolealder kan søke. Søknadsfrist er 15. november hvert år. Følg med for utlysning!

Reiseutgifter dekkes av Foreningen !les.

De fem bøkene som velges ut går videre til «finalerunden» hvor 8 klasser på 9. trinn leser bøkene og kårer den endelige vinneren.