Juryklassene

Fra februar til mai hvert år leser utvalgte klasser på niende trinn de fem nominerte bøkene og kårer en vinner.

Ungdomsskoleklasser fra hele landet utgjør juryen som skal nærlese de 5 nominerte bøkene, og kåre en vinner. Juryklassene får gratis tilsendt de nominerte bøkene. I samarbeid med DKS på fylkesnivå velges juryklassene ut før sommeren når de går i åttende. Lærer MÅ delta på lærerseminar i januar.

Å få være en av de utvalgte klassene er et ansvarsfullt og eksklusivt oppdrag. Det krever en del jobb, men gir mye igjen. Elevene må lese masse, diskutere og begrunne (muntlig og skriftlig). Ansvaret og makten som juryen har til å kåre en viktig litteraturpris, får fram potensiale i elevene. Elevene vokser faglig, sosialt og som mennesker gjennom å sitte i Uprisen-juryen.

Juryklassene får tre besøk av en profesjonell kritiker som skal veilede dem i lesingen og argumenteringen. Les mer om kritikerfadderen her.

Juryklassene forplikter seg til å lese de fem nominerte bøkene og gjøre seg opp en mening. To representanter MÅ stille på storjurymøte på Lillehammer (reise dekkes for to elever og en lærer).

Reise til prisutdelingen:

Klassene inviteres til prisutdeling og forfattermøter på Lillehammer, men det er opp til fylket og skolene hvordan dette blir finansiert. Norsk Litteraturfestival fikser gratis overnatting og måltider under festivalen for inntil 30 elever. Vi oppfordrer alle fylker og skoler til å sende sine klasser til Lillehammer.

Søknad sendes til fylket. Kontaktinformasjon her.

Opplegget for juryklassene er et samarbeid mellom Foreningen !les, Norsk Litteraturfestival og DKS/Fylkesbibliotek. Ansvarsfordelingen mellom de tre samarbeidspartene ser slik ut:

Fylkeskontakten:
Etter avtale med fylkene får hver juryklasse en fylkeskontakt (Ofte DKS eller Fylkesbiblioteket) som har økonomisk ansvar for å:

– Finne juryklasse
– Finne egnet kritikerfadder (i samarbeid med Foreningen !les)
– Reise for minst en lærer til lærerseminar i Oslo (Billigste reisealternativ)
– Honorar til kritikerfadder

Norsk Litteraturfestival:

– Lærerseminaret i Oslo
– Prisutdelingen på Lillehammer
– Forfatterarrangement på Lillehammer
– Kost og losji for storjuryrepresentanter og juryklasser som kommer til prisutdeling og storjurymøte