Erfaring: Kritikerklasse

I løpet av høsten 2024 leste elevene på 9. trinn på Kvelde skole – i likhet med elever på 28 andre skoler fra hele landet – de nyeste ungdomsbøkene og anmeldte dem på denboka.no. Hva må til fra lærernes side for å gjennomføre jobben som kritikerklasse og hva skal til for å få med seg en hel klasse på et slikt prosjekt? Vi har snakket med Cathrine, som er norsklærer på Kvelde ungdomsskole i Larvik kommune.

Hva har du gjort for å få elevene til å lese og skrive så mye som de har gjort i høst?
Jeg har brukt denboka.no aktivt hele veien og sett på anmeldelser fra andre sammen med elevene, sett på intervjuer og hørt på lydutdrag der dette er mulig. Vi har brukt veldig mye tid sammen på skolen til å lese, og alt vi har hatt om ellers, har vi bygget rundt disse bøkene. Innimellom har jeg også måtte motivere dem med ulike belønninger underveis. Jeg har hatt høytlesing med utdrag fra ulike bøker, vi har diskutert forsider og lest på omslaget for å prøve å skape interesse.

Jeg har også holdt noen bøker tilbake og laget litt mystikk rundt dem slik at elevene som passet best for disse bøkene ble nysgjerrige på dem. Dette gjaldt spesielt bøker med eksplisitt innhold. Det skapte stort engasjement hos dem når de fikk slike spesialoppdrag. Det var stas å få lov til å lese “hemmelige” bøker som ingen andre hadde lest før dem.

Skrivingen tok lengst tid å få i gang. Vi måtte jobbe godt med begrepene formål og mottaker, og vi har hatt lange prosesser på skrivingen. Det var i starten både skummelt og vanskelig å mene noe. Det tok også lang tid før elevene forstod at dette var ekte. Når de forstod det, ble interessen for å skrive anmeldelser en helt annen, og mange skrev flere gode tekster.

Hvordan klarte du å få med deg hele klassen på dette prosjektet?
Jeg synes elevene har vært veldig motiverte gjennom hele prosjektet. Det var enklest i starten når alle var litt nysgjerrige på bøkene. Vi brukte nesten hele høsten på å ha faste lese- og skrivetider og hver uke hadde vi minisamtaler om enten karakterer, språk eller skrivemåte i bøkene.

Hvordan løste du det med elever med lite lesetrening eller andre utfordringer? Høytlesing, lesestøtte og lesegrupper. Noen av elevene hadde også tilgang til bøkene på Tibi, og hadde stor glede av å kunne følge med der. Noen av elevene leste en bok sammen, og kunne da lese et kapittel hver og gjenfortelle hva som hadde hendt før den neste leste videre.

Hvordan opplevde du elevens motivasjon for å lese hele ungdomsromaner?
I starten var mange av elevene veldig positive til å lese. Jeg trodde jeg skulle møte mer motstand. Men de synes det var spennende, særlig de bøkene som var litt “annerledes”. I starten ville alle elevene lese de samme bøkene, noe som nok i størst grad skyldes fengende forsider. Det var stor rift om tegneseriebøkene, og her fikk vi mange gode diskusjoner! Det var nemlig mer krevende for mange å lese bilder enn ord, så da fikk vi reflektert rundt det også. Nå når prosjektet er ferdig er det litt delt i gruppa. Noen av dem mener at det koster dem mindre å lese nå enn før, og at de kan tenke seg å lese mer.

Har Uprisen-deltakelsen noen effekt på skolearbeidet forøvrig?
Jeg ser stor forbedring når det kommer til skrivearbeidet, både dette med stadig revidering av skriftlig tekst, utholdenhet i oppgaver og ikke minst struktur i skrivingen. Vi leste med stoppeklokke i starten og ser at elevene har økt leseutholdenheten sin med nesten 15 minutter. Det er de veldig stolte av. Vi jobbet også mye med synonymer denne perioden, og jeg er overbevist om at de har fått et større ordforråd.

Noen av elevene mine har i løpet av disse ukene lest sin første roman. Mange av disse har fortalt om overraskende positive opplevelser. De har brukt både friminutt og timer til å diskutere norskfaglige begreper, egne meninger og gjort seg opp tanker om hvilke tema som er relevante for dem å lese om. De har også blitt flinkere til å sette ord på hva de mener er gode og mindre gode bøker, og de er ganske tydelige på hva som kreves for at en bok skal være bra.

Hvordan løste dere fordelingen av bøker?
Vi var heldige og få nok bøker slik at den ene klassen kunne lese en bok hver, mens den andre jobbet med andre fag. Det krevde bare at vi måtte planlegge slik at klassene hadde hver sine lesetimer på skolen. Det som var litt vanskelig med det, var dersom noen gjerne ville ha dem med hjem og lese mer. Da krevde det at de husket å ta med boken tilbake dagen etter. Fordelen med dette var at det stort sett var flere som leste samme bok, og det ble utgangspunktet for gode samtaler.

Hvis du skal trekke frem én grunn: hvorfor bør man søke om å delta som kritikerklasse?
Elevene opplever at man får være med på noe ekte og skrive til ekte mennesker. De opplever at de må begrunne meningene sine og at deres mening betyr noe. De blir nødt til å ta stilling til noe, og de må skrive forståelig og kjenne sin mottaker.

Hva er ditt viktigste tips til neste års kritikerklasse-lærere?
Sett av nok tid og lag gode rutiner for lesing på skolen. Det krever en del struktur, og man må sette av MYE tid i starten til motivasjon, utholdenhet og nysgjerrighet.

Ville du meldt på klassen din på nytt?
Absolutt. Så lenge det er en klasse jeg er mye sammen med slik at jeg kan sette av all den tiden jeg trenger. Det er også viktig at man kjenner elevene godt og kan tilpasse lesemengden og ikke minst tematikk til den enkelte.