Menn i uniform leser

Som bibliotekar kan du utfordre menn i uniform å komme til biblioteket for å lese høyt sammen med barna. Garantert topp stemning!

Foreningen !les oppfordret leseagenter under Les for meg, pappa! til å kontakte ulike arbeidsplasser med forespørsel om å få menn i uniform til å komme på biblioteket for å lese sammen med barn. Dette er et enkelt og nyttig tiltak som kan arrangeres i biblioteket, og som bidrar til å fremheve lesende rollemodeller og endre stereotypier av leseren.

Ta kontakt med arbeidsplasser i ditt nærområde og spør om noen menn kan tenke seg å stille på biblioteket i arbeidsuniformen for å lese høyt sammen med barna og fortelle om sitt yrke. Til arrangementet kan man for eksempel invitere foreldre/foresatte, besteforeldre, barn og barnehageansatte. Send e-post til les@foreningenles.no dersom du har spørsmål om menn i uniform leser. Under er noen eksempler fra prosjektet Les for meg, pappa!

BYGNINGSARBEIDERE LESER

Foreningen !les produserte en antologi med utdrag fra høytlesingsbøker og generelle boktips til utdeling under Les for meg, pappa! I løpet av prosjektperioden ble 60 000 antologier delt ut.

Antologien ble lansert 30. september 2009. I den forbindelse samlet Foreningen !les seg i Bjørvika i Oslo sammen med bygningsarbeidere fra Skanska, som leste høyt fra Høyt over husene av Marvin Halleraker for barn ved Munkenga barnehage.

BRANNMANN LESER

Brannmann Geir Singstad tok utfordringen å leste sammen med 20 barnehagebarn ved Verdal bibliotek.

Singstad, som til vanlig er brannmann og feier, hadde tatt med seg både en stor og en liten brannbil da han kom på besøk. Den store satte han imidlertid igjen utenfor biblioteket, mens han leste om Brannmann Sam og Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans.

– Det var en veldig grei opplevelse, sier Singstad til Trønderavisa.

– Men vi brannmenn tar ting på sparket, så det var ikke noe problem, sa han, og var svært fornøyd med responsen fra barna.

Han tror det er bra at barn får et forhold til ulike yrkesgrupper på et tidlig tidspunkt i livet, og håper også andre yrkesgrupper kan bruke tilsvarende tiltak for å profilere seg.

Biblioteksjef Eli Kristoffersen tror det er viktig at barn får bli kjent med bøker og litteratur i ung alder for å utvikle leseglede. Hun forteller også at det foreligger en undersøkelse som viser at menn er bedre leseforbilder for barn.

– Menn i uniform har blitt veldig populært og vi håper å fortsette med dette til høsten, sier hun til Trønderavisa.

BUSSJÅFØR LESER
Tolv barn og seks voksne var til stede da en bussjåfør leste høyt ved Lenvik folkebibliotek en lørdag formiddag i oktober 2010.

Men flere menn i uniform har vært innom biblioteket.

– Vi har hatt brann- og politimenn, ambulansesjåfører og en kaptein på besøk. Antall lydhøre barn har variert, men i gjennomsnitt har i overkant av seks unger og ei håndfull voksne vært til stede hver gang, sier Annie Heitmann ved Lenvik folkebibliotek.

– I tillegg til høytlesing fikk ungene også mulighet til å se nærmere på en brannbil, en politibil og en ambulansebil, avslutter Heitmann.

POLITI LESER

Under Bok i Lofoten, litteraturfestival for barn og unge, leste politimannen Fred Sigve Hansen høyt for barna i Nøkken barnehage i Kabelvåg.

HØYTLESING OG LÅNEKORT

Lørdag 13. mars 2010 inviterte Stor-Elvdal Bibliotek til høytlesing og utdeling av lånekort til alle fireåringer fra ordfører Sigmund Vestad. Ordføreren leste sammen med barna og delte ut lånekort til alle fireåringer. Biblioteksjef ved Stor-Elvdal bibliotek, Anne-Grete Bjørlo, tok initiativ til arrangementet. Hun mener at det å skulle få sitt eget lånekort, var noe fireåringene hadde gledet seg til i lang tid.

– Ordføreren hadde iført seg ordførerkjedet for anledningen, og minnet ungene om hvor viktig det var å bruke biblioteket og tilbudene der. For nå kan man gjøre mer på biblioteket enn bare å låne bøker. Her er filmer og fargestifter, spill og lydbøker.

– Så ble de ropt opp, en og en, for å motta lånekort, bærenett til bøker og filmer, og en button å ha på jakken. Deretter var det saft og boller og muligheter for å låne med seg noe hjem. Det var et stort øyeblikk å stå foran skranken med eget kort!, sier Bjørlo.