Opplegg til «Voksesmerter»
FØR
La elevene sitte sammen i grupper eller i par:
- Studer forsiden på boka. Hva ser dere? Hvilken stemning uttrykker den? Hvilke assosiasjoner får dere? Hva tror dere boka handler om, basert på forsiden?
- Hva er voksesmerter? Hvorfor tror dere boka heter Voksesmerter?
- En på gruppa kan lese ingressen høyt for de andre. Hvilke forventninger får dere til utdraget?
- Utdraget har fått merkelappen «historisk». Hva vet dere om Norge i 1991? Hva var annerledes den gangen? Søk på nettet og lag en kollasj med bilder som viser typiske ting fra 1990-tallet.
- Boka er skrevet av Marte Mittet. Finn ut mer om forfatteren.
UNDER
Mens du leser kan du streke under ord og fenomener som forteller deg at dette ikke er nåtiden.
ETTER
- Hva likte/likte dere ikke i utdraget? Husk å begrunne meningene deres.
- Hvis dere ikke bor i Trondheim, finn fram et kart over byen. Hvor er Pappenheim og Leütenhaven? Eksisterer det et utsted som heter Phoenix?
- Hvordan ser det ut på Phoenix? Hvilke bilder får dere i hodet når dere leser om stedet?
- Snakk om hva dere har notert dere under lesingen. Hva gjør disse ordene og fenomenene gammeldagse?
- Hva tenker dere om Louise? Hva slags forhold har hun til moren sin? Hvordan ville du reagert hvis din mor hadde oppført seg på denne måten?
- Hva slags menn møter Louise i utdraget? Hvordan opplever dere dem?
- Simon redder Louise fra Kevin. Hva er det Kevin gjør som er ubehagelig?
- På slutten av utdraget må Louise gå hjem alene. Hvordan tror dere hun reagerer på dette? Hvordan ville dere reagert?
Kreativ oppgave:
Moren og venninnen Irene forvandler Louise fra en tenåring til en voksen. Hvordan ble hun seende ut? Bruk beskrivelsen i utdraget og finn bilder på nettet som viser motebildet på 1990-tallet. Lag en digital illustrasjon av Louise.
Hvordan tror dere Louise ville vært pyntet hvis dette hadde skjedd i dag? Lag en digital illustrasjon av en nåtids-Louise.
Diskusjonsoppgave:
Louise bor hos besteforeldrene sine, Milo og Laura, men når hun er på besøk hos moren er det hun som har ansvaret for Louise. Hva mener dere – utsetter moren Louise for omsorgssvikt? For å konkretisere diskusjonen mer, kan dere bruke Kari Killéns kjennetegn på omsorgssvikt som et utgangspunkt for diskusjonen. Disse er:
- mangel på erkjennelse av og respekt for barnet behov
- avvisning og likegyldighet
- omsorgspersoners manglende evne til å engasjere seg positivt i barnet og til å prioritere barnets grunnleggende behov framfor sine egne
- at barnet tillegges egenskaper det ikke har, og behandles deretter
- total avvisning eller ekstrem invadering
- at barnet lever med en kronisk bekymring for tap av tilknytningspersoner
Gruppeoppgave:
Inne på Phoenix spilles følgende fire låter:
The Clash “Should I Stay or Should I Go”
Del elevene i fire grupper. Hver gruppe får teksten til en av de fire låtene utlevert:
- Finn låten på nett og lytt til den
- Les igjennom teksten sammen
- Oversett de fire første linjene fullstendig og sjekk om dere har forstått resten av teksten. Snakk om det dere lurer på
- Hvor i teksten er det Louise hører denne låta?
- Hva kan være grunnen til at forfatteren har valgt akkurat denne? Er det en sammenheng mellom det som skjer og låtvalget? Hva slags sammenheng?
- Lag en presentasjon som dere kan vise til de andre gruppene.
Skriveoppgaver:
- Hva tror du Louise tenker om moren sin dagen etterpå? Skriv et ha-det-brev som Louise kan legge igjen før hun drar hjem til besteforeldrene.
- Lag en tegneserie av utdraget. Bruk enten bilder fra nettet, KI eller tegn selv.
- Tror dere Louise treffer enten Kevin eller Simon igjen? Hva skjer når han finner ut at hun er for ung til å drikke øl? Skriv en scene mellom Louise og en av mennene.
Flere ressurser:
Undervisningsopplegg om seksuelle krenkelser fra Redd Barna:
Kompetansemål:
Norsk
- lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
- sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
- utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
- bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
- informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
Samfunnsfag
- drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
Kunst og håndverk
- visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
Musikk
- utforske og formidle musikalske opplevelser og erfaringer, og reflektere over bruk av musikalske virkemidler
- utforske og reflektere over hvordan musikk, sang og dans som estetiske uttrykk er påvirket av og uttrykk for historiske og samfunnsmessige forhold, og skape musikalske uttrykk som tar opp utfordringer i samtiden