Opplegg til «SLAM»

FØR:

Se an klassen og les diktene selv før du lar klassen lese. Det første diktet, av Johan Køber, kan være litt heftig. Det går fint an å bare lese diktet av Sofia Knudsen Estifanos hvis du vurderer at det er best. 

  • Les ingressen på s. 67. Hva er slampoesi? For å få et bedre inntrykk: Se Nordens beste slampoet framføre en av sine tekster.  
  • Hvordan skiller slampoesi seg fra vanlige dikt? Hvorfor tror dere at tittelen påstår at boka ikke er en diktsamling? 
  • Hva tenker dere om forsida på boka? Stemmer det visuelle med hva slags type tekster dette er?
  • Før dere leser Johan Køber kan dere høre litt av låta hans «Alle hater Johan». Dere kan også høre noe av den musikken som inspirerer ham: Cypress Hill, MF DOOM og Madlib. Les også hva Martine skriver om ham på side 68 og 69. Hva slags forventninger har dere til diktet? 
  • Rappere forteller ofte historien om seg selv. Det gjør Johan også, og diktet heter «Tårnet til Tobias» Hva kan denne tittelen ha med hans egen livshistorie å gjøre
  • Før dere leser Sofia Knudsen Estifanos kan dere ta en titt på hvordan hun framfører. Les hva Martine skriver om henne på side 72 og 73. Hva slags forventninger har dere til diktet? 
  • Det er ikke et typisk eventyr dere skal lese. Men det har noen eventyrmønster. Se om dere legger merke til dem. 

 

UNDER:

  • Les diktene først stille. Marker alle ord og referanser dere ikke forstår.  
  • Her er noen ord og navn det kan være lurt å snakke om:

Jim Carey (filmen «Liar, liar»)
Messias
Andres Rafael Diaz
Fjordvangen og Blåbærstien (Nesodden)
trubadur
å rulle (hva er det han røyker?)
taki 183
grammer (ett gram cannabis)
paella
gourmet
lent
høykulturell
rettferdig kaffe
fargekoordinert 

  • Hør deretter på lydfila eller les høyt. 

 

ETTER:

Elevene sitter sammen i læringspar eller grupper: 

  • Hvilke ulovlige aktiviteter forteller Johan Køber om? Hvorfor tror dere han forteller om dette? Hvilken holdning har han til politiet? Begrunn svarene deres. 
  • Hva kan være grunnen til at så mange rappere er på kant med loven? Les artikkelen «Dette er «soundtracket» til kriminelle karrierer» Hvilke grunner finner dere her? 
  • Har dere eksempler på rappere som ikke rapper om dop, tagging, sex og vold? 
  • Forteller Køber om noe annet? Hva da? 
  • Likte dere diktet? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hva tenker dere er grunnen til at Estafanis dikt heter «Fellesbiblioteket»? 
  • Fant dere noe som minnet om eventyr? Hva da? Dere kan bruke norsksidene for å sjekke om dere finner mer. 
  • Hva slags bok er det jeg-et låner av du-et i diktet? Hvordan endrer jeg-et holdning til boka gjennom teksten? 
  • Hva slags forhold har jeg-et og du-et til hverandre? Hvilket forhold ønsker jeg-et seg? 
  • Hva er forskjellen på hårstrået i begynnelsen av diktet og hårstrået i slutten av diktet? Hva kan et hårstrå være et bilde på? 
  • Likte dere diktet? Hvorfor/hvorfor ikke? 

 

Sammenlign de to diktene: 

  • Begge diktene har jeg-fortellere. Hva er forskjellen på de to jeg-ene? Hvordan er de like? 
  • Beskriv hvordan de to forfatterne har brukt rim og rytme ulikt. Hvordan oppleves denne forskjellen når diktene leses høyt? 
  • Kan dere finne andre likheter og forskjeller mellom de to diktene? Hva mener dere er den største forskjellen? Hva mener dere er den viktigste likheten? 
  • Likte dere det ene diktet bedre enn det andre? Begrunn svaret. 
  • Hvordan opplevde dere forskjellen på å lese diktet og å høre det? Ville dere lest det på en annen måte? Hvordan? 
  • Test ut noen ulike måter å lese på. Dere trenger ikke lese mer enn ett vers. Endrer diktet mening når det leses på ulike måter? Hvordan? 

 

Skriveoppgaver: 

  • Skriv din egen slampoesi. Tenk at diktet skal kunne framføres muntlig og vare et sted mellom 2 og 3 minutter.  

Velg deg ett virkemiddel som du skal bruke gjennomgående: rim, gjentakelser, besjeling, metaforer, sammenligninger, symboler eller noe annet. 

Bestem deg for en historie du ønsker å fortelle eller et budskap du ønsker å få fram. 

  • Les mer om rap. Skriv en faktatekst om rap i Norge eller ulike sjangre innen rap.
    Forslag til kilder: 

Om rap i SNL
Rappens plass i norsk kultur på forsning.no

  • Bruk «Fellesbiblioteket» som utgangspunkt og skriv diktet om til et eventyr. 

 

Framføringsoppgave: 

La klassen prøve seg som slampoeter! Bruk 2 eller 3 økter på opplegget. Her kan dere godt invitere med kroppsøvingslæreren eller musikklæreren til et tverrfaglig opplegg. 

En egen gren innen slampoesi er lagslam. Del klassen i lag på 3-4 personer på hvert lag.  

Økt 1-2: La hvert lag velge om de vil framføre ett av de to diktene i antologien eller egne dikt (se skriveoppgave). Det som kanskje først og fremst skiller slampoesi fra annen type poesi, er måten diktet framføres på hvor kroppsspråk, stemmebruk og rytme er sentrale elementer. Som slampoet skal man underholde, engasjere eller berøre. Dermed er det mye å jobbe med, også om en velger å ikke skrive selv. 

Hvert lag deler teksten mellom seg og øver sammen. Her er noen tips til framføringen: 

  • Bruk et bevisst og dramatisk kroppsspråk som forsterker budskapet 
  • Lytt til Slam Poetry på YouTube, på norsk, engelsk og spansk. Finn den stilen dere vil ha. 
  • Film fremføringen deres og analyser hvordan dere kan bli tydeligere i kroppsspråk og ord. 

Økt 3: Famføring. Læreren kan være MC eller en av gruppene kan ha fått dette i oppgave (da kan de ikke konkurrere). En MC introduserer lagene, hauser stemninga og får publikum til å reagere.  

Det er viktig med oppvarming av stemme og kropp før dere går i gang.  

Resten av klassen skal være publikum under hver framføring. Et slam-publikum skal være aktivt. De kan for eksempel klappe, heie, komme med tilrop og gi uttrykk for enighet eller uenighet. Dette kan dere godt øve på før dere går i gang. 

Hvert lag har max 3 min og publikum skal i etterkant gi tilbakemelding til laget ved hjelp av knipsing eller brøling eller annen lyd dere har blitt enige om. Når alle har framført vil det laget som har fått mest kjærlighet fra salen gå av med seieren. Er det usikkert hvilket lag som har vunnet, kan dere ha en avstemning. 


Flere ressurser:
 

Mer slampoesi:
NRK 
Hina Zaidi
Evelyn Rasmusen Osazuwa

Mer om rapp:
Undervisningsopplegg fra NRK

Mer om eventyr:
Undervisningsopplegg


Kompetansemål:
 

Norsk 

  • lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler 
  • sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid 
  • beskrive og reflektere over egen bruk av lesestrategier i lesing av skjønnlitteratur og sakprosa 
  • gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer 
  • bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster 
  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer 
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium 
  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter 

 

Kroppsøving 

  • utforske eigne moglegheiter til trening, helse og velvære gjennom leik, dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar 
  • bruke eigne ferdigheiter og kunnskapar på ein slik måte at det kan medverke til framgang for andre 
  • anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader 

 

Musikk 

  • utøve et variert repertoar av musikk, sang, andre vokale uttrykk og dans 
  • samarbeide med andre om å planlegge og gjennomføre øvingsprosesser hvor det inngår selvvalgt sang, andre vokale uttrykk, spill på instrumenter eller dans, og formidle resultatet i gruppe eller individuelt 
  • lytte og prøve ut ulike uttrykk og begrunne valg i skapende prosesser fra idé til ferdig resultat 

PDF av opplegg til SLAM