Opplegg til «Kongen av Sotra»

FØR

Studer forsiden på boka: 

  • Hva tenker dere om tittelen på boka, og hvilke assossiasjoner får dere? 
  • Hva synes du om forsiden? Husk å begrunne meningene dine. 
  • Hva tror du en fortelling med en slik forside handler om? 
  • Denne boka tilhører sjangeren «spenning». Hva er typisk for fortellinger i denne sjangeren? Tenk ut flere ulike måter å skape spenning på? Hva slags type spenning tror du det er i denne boka? 
  • Les ingressen: gir den deg lyst til å lese utdraget? Hvorfor/hvorfor ikke?

 

UNDER

Les utdraget høyt i klassen eller lytt til lydfila. Elevene skal streke under når de leser noe de blir nysgjerrige på eller noe de syns er rart. 

 

ETTER

La elevene sitte sammen tre og tre, og be dem om å vise og fortelle hverandre hva de har streket under og hvorfor. Følg opp med samtale i hele klassen: 

  • Dette utdraget er starten på boka. Får dere lyst til å lese videre? Hvorfor/hvorfor ikke? 
  • Hvilket inntrykk får dere av Jan Kåre? Hvordan ville dere beskrevet ham? Utseende? Personlighet? 
  • Hva slags inntrykk får dere av foreldrene hans? Hva slags familie er dette? 
  • Hva er grunnen til at JK følger etter Sylen, tror dere? Ville dere gjort det samme? 
  • Hva er grunnen til at han ikke klarer å gjøre noe? Hva ville dere gjort? 
  • «Kroppen min er en tung stein. Hodet er helt tomt. Munnen er full av lim.» Slik beskriver Jan Kåre kroppen sin rett etter at han har sett Sylen forsvinne. Let i teksten etter flere slike fysiske beskrivelser. Hva finner dere? Tenk på en gang du opplevde noe skummelt eller ubehagelig. Hvordan føltes det i kroppen? Var det annerledes eller mer enn det JK opplever? Hvordan ville du beskrevet det? 
  • Hvilket inntrykk får dere av Sylen? Hva kan være grunnen til at foreldrene advarer JK mot ham? 
  • Hvilket inntrykk får dere av Kral? Hvem ville du vært mest redd for – Sylen eller Kral? Begrunn svaret. 
  • Er det noe som gjør at dere får lyst til å lese videre? 

Diskusjonsoppgaver: 

  • «Bøker mangler lyd og bilde, derfor kan de ikke være like spennende som filmer» Diskuter denne påstanden. 
  • «Å være nysgjerrig på hva som skal skje, er mer spennende enn når det faktisk skjer noe i en fortelling» Diskuter denne påstanden. 
  • Diskuter hva frykt er og hvordan fryktreaksjoner er forskjellig fra person til person. Snakk gjerne om at alle er redde iblant, at frykt er en subjektiv opplevelse, og at voksne også ofte kan være redde, og om hvordan man kan takle frykt (her kan man gjerne invitere med skolehelsesykepleier og la det inngå i et større opplegg rundt det tverrfaglige teamet folkehelse og livsmestring).  

La elevene først jobbe individuelt med hva de synes er mest skummelt på en skala fra 1 til 10: mørket, zombier, spøkelser, dinosaurer, romvesener, Putin, Donald Trump, sykdom, høyde, vann, fart, insekter, ild, å fly, naturkatastrofer, klimaendringer, karakterer, fremmede. Om elevene vil endre på stikkordslista er det bare å føye til eller bytte ut.  

Når alle har svart individuelt deles klassen i mindre grupper. Et tips er å la elevene skrive ordene på lapper, da blir det lettere å flytte rundt på ordene ettersom diskusjonen/samtalen utvikler seg. Til slutt kan dere oppsummere i en klassesamtale. 

Skriveoppgaver: 

  • Hva tror du skjer videre? Skriv fortsettelsen. 
  • Forfatteren har skrevet boka i samarbeid med to niendeklasser på Tranevågen ungdomsskole på Sotra. I etterordet blir elevene omtalt som «medskapere» av boka. Hvis du hadde vært medforfatter på denne boka, hvilke tilbakemeldinger ville du gitt på disse to første kapitlene som dere nå har lest? Skriv et brev til forfatteren. 
  • «Kongen av Sotra» var en av fem nominerte ungdomsromaner til Uprisen – årets beste ungdomsbok 2023. Les hele boka og sjekk om du er enig eller ikke i nomineringa. Skriv en anmeldelse på denboka.no 

 

Flere ressurser:  

Frykt i Skolerom
Boktrailer
Oppskrift boktrailer

 

Kompetansemål: 

Norsk 

  • lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler 
  • sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid 
  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer 
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium 
  • skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål 
  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter 

PDF av opplegg til Kongen av Sotra