Opplegg til «Murtagh»

FØR

  • Studer forsida: hva ser dere? Beskriv for hverandre hva dere ser og hvilke hint forsiden gir om hva som vil skje i fortellingen. Gir forsidebildet dere lyst til å lese utdraget? Husk å begrunne meningene deres.
  • Les ingressen, deretter jobb sammen i par. Synes dere at denne fortellingen passer inn i sjangeren fantasy? Begrunn svarene deres.
  • Kjenner dere til andre fortellinger, filmer, bøker eller TV-spill som passer inn i denne sjangeren? Hva er fellestrekkene for disse?
  • Fortellinger i fantasy-sjangeren er veldig populære. Hva tror dere er grunnene til dette?
  • Hva er forskjellene og likhetene mellom fantasy og dystopi? Lag et venndiagram der du sammenligner de to sjangrene. Bruk gjerne «Skare» som eksempl på dystopi.
  • Christopher Paolini er forfatteren av boka. Finn ut mer om ham og hvilke andre bøker han har laget
  • Beskriv ansiktsuttrykkene til de to karakterne på bildet. Hvorfor tror dere mannen og dragen har disse uttrykkene?
  • Se boktraileren til Murtagh. Blir dere nysgjerrig? 

UNDER

  • Det er mange rare navn på personer, monstre og steder i denne fortellingen. Noter deg navnene mens du leser og den informasjonen du får om dem.
  • Alagesias land er et sted fylt med magi og monstre. I utdraget får vi vite en del om hvordan magien fungerer. Noter hva du lærer om magi mens du leser.

 

ETTER

La elevene sitte sammen i par eller grupper, og be dem vise og fortelle hverandre hva de har notert. Har de forstått navnene på samme måte? Er de enige om hvordan magien fungerer? Forslag til spørsmål de kan spekulere på: 

  • Hvordan ser en «urgal» ut? 
  • Hvor stort er et drageskjell? 
  • Hva er «det indre øyet»? 
  • Hvilke ord bruker Murtagh som besvergelser? Hva gjør de? 
  • Slå opp ord som «alen» og «sekel». Hva betyr de? 

 

Klassesamtale: 

  • Hvordan vil dere beskrive Murtagh og Thorn? Tenk på både utseende og personlighet.  
  • Hvordan er forholdet mellom dem? Er de venner? 
  • Hvordan tror dere det ser ut der de er? Hva sier teksten og hva må dere finne på selv? 
  • Hvordan vil dere beskrive Lortkjeft? Hvordan ser den ut? Hvilke egenskaper har den? Hvis dere skulle bekjempet en slik fisk, hvordan ville dere gjort det? 
  • Tror dere at Thorn og Murtagh vinner kampen mot Lortkjeft? Hvordan? 
  • Hvis Murtagh vinner kampen skal han levere det enorme fiskehodet til en varkatt. Hvordan tror dere en varkatt ser ut? Hva slags vesen kan det være? Tror dere at hun vil hjelpe Murtagh eller vil han komme i en ny kamp? 
  • I tillegg til alle de merkelige navnene som tilhører Alagesias land, bruker forfatteren gammeldagse ord og uttrykk. Hva tror dere er grunnen til at han velger slike rare ord som «spissfindig» og «varlys»? Hvilke ord la dere merke til? 
  • Har dere lest, sett eller spilt andre fantasy-fortellinger? Hva liker dere med dem? Hva liker dere ikke?  
  • Er «Murtagh. Arven 5» en typisk fantasy? På hvilken måte? 

 

Gruppeoppgave: 

Lag et eget fantasy-univers. Hva skal det hete? Hva slags vesner skal bo der? Hvem er de gode og hvem er de onde? I de fleste fantasy-fortellinger er det en utvalgt helt – hvem skal være den utvalgte helten deres? Hva er prosjektet til helten? Bruk digitale verktøy som presentasjonsverktøyet prezi og/eller KI-illustrasjonene til midjourney for å lage og presentere deres univers for de andre i klassen.  

 

Skriveoppgave: 

  • Murtagh og Thorn har et helt spesielt bånd. Har du et kjæledyr som du opplever et slikt bånd med? Eller kunne du finne på ditt egne magisk vesen som du ville ha vært venn med? Tegn og skriv om ditt eget dyr eller din egne magiske venn. 
  • Lortkjeft er en monsterfisk. Det fins mange slike sjømonster i ulike kulturer og mytologier. Lag et faktaark med fire av disse. I denne artikkelen fra Havforskningsinstituttet finner du noen eksempler. 
  • Skriv ferdig kampen mellom Murtagh og Lortkjeft fra perspektivet til fisken. 

 

Kompetansemål: 

Norsk

  • lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler 
  • sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid 
  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer 
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium 
  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter 
  • lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer 

PDF av opplegg til Murtagh