Opplegg til «Snøengler. Skare 2»
FØR
Forslag til organisering: Gruppesamtale, 3-4 elever, eventuell deling i klassesamtale etterpå.
- Studer forsida på boka: Hva legger dere merke til? Får dere noen hint om hva fortellingen kan handle om? Får dere noe inntrykk av hva slags person hovedpersonen er?
- Denne fortellingen hører innunder sjangeren dystopi. Hvilke assossiasjoner får dere til den sjangeren? Hvilke andre fortellinger i denne sjangeren kjenner dere til?
- «Snøengler» er en tegneserie.Hva forbinder du med tegneserier? Hvilke tegneserier kjenner du til fra før?
- Liker du å lese tegneserier? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hva mener du er viktig for at en tegneserie skal være god?
- Les ingressen på side 42. Hvorfor tror dere at boka heter «Snøengler»?
UNDER
Stopp lesinga på s. 53. Bruk tid på å studere sidene 49 til 53. Her er det lite tekst og mørke bilder. Oppdager du noen detaljer du ikke ville sett om du ikke hadde stoppet opp? Hva tror du vil skje på de to siste sidene i utdraget? Skriv det ned før du leser.
ETTER
- Hva synes dere om hvordan utdraget slutter? Får dere lyst til å lese mer? Hvorfor/hvorfor ikke?
- I utdraget får vi vite litt mer om Skare. Stemmer de antagelsene dere hadde om henne før dere leste utdraget? Hva stemte og hva stemte ikke?
- Hvem av de andre barna får vi vite navnet på? Hva får vi vite om dem?
- I førlesingsoppgavene fikk dere spørsmål om dystopi-sjangeren. Hva i utdraget er typisk for denne sjangeren?
- Hva slags miljø er det vi befinner oss i? Hva slags katastrofe var det som skjedde for tolv år siden? Hvor i verden tror dere dette er?
- Skare og barneflokken har vært uten voksne i flere måneder. Hva ville dere ha gjort hvis dere var i en slik situasjon?
- Vet dere hva som skal til for å overleve ute i snøen? Undersøk hvis dere ikke vet. Dere kan for eksempel lese hva Norsk Friluftsliv skriver om å overnatte ute på vinteren.
- Hva slags dyr er Bella? Hva slags lyder er det hun lager? Hva kommuniserer hun?
- Hvorfor er ikke Bella like farlig som de monstrene som angriper på slutten av utdraget, tror dere?
- Hva synes dere om fargene som er brukt i utdraget? Hva gjør fargebruken med fortellingen?
- Legger dere merke til at en av ungene skiller seg ut med andre typer farger enn resten? Hva kan være grunnen til dette, tror dere?
- Ord som karikert, realistisk, enkel, detaljert, skummel og søt er ord vi kan bruke for å beskrive tegnestiler. Hva betyr de første to ordene og kan du bruke noen av ordene (eller andre adjektiver) for å beskrive tegningene i «Snøengler»?
Skriveoppgaver:
- Skriv en faktatekst eller hold en presentasjon om hva som er typisk for en tegneserie, og hvordan den skiller seg fra andre tekster. Gir tegneserier en annen leseopplevelse enn andre illustrerte tekster? Finn og vis til eksempler i teksten eller presentasjonen din. Elevene kan hente inspirasjon fra teksten Hva er en tegneserie laget av Kunst i Skolen.
- Hva skjer når en astroide treffer jorda? For 65 millioner siden ble dinosaurene utryddet av et slikt sammenstøt. Skriv en faktatekst eller hold en presentasjon der du forteller om hvor sannsynlig katastrofen i «Snøengler» faktisk er.
Forslag til kilder:
Hvor ofte blir jorda truffet av asteroider? på forskning.no
Asteroider på NASAs risikoliste på NRK.no
- Typisk for dystopi-sjangeren er enten et samfunn med et autoritært styresett eller at sivilisasjonen har gått i oppløsning. Hvilke av disse to er tilfellet i «Snøengler»? Skriv en kreativ tekst der det motsatte skjer etter katastrofen.
Tegneoppgaver:
- Tegn det neste oppslaget i «Snøengler» Der barneflokken må kjempe mot glefserne som angriper dem. Hvordan kan de vinne? Er det noen som dør?
- Lag et utkast til din egen tegneserie. Tegn skisser av noen av hovedfigurene, og fortell kort hvordan historien skal være. Her kan dere jobbe individuelt eller i par.
Flere ressurser:
Mer om tegneserier:
Kompetansemål:
Norsk
- lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
- sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
- bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
- bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
- informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
- uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
- lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer
Kunst og håndverk
- utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter
- visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
- reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess
Naturfag
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
- beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold