Bokanmeldelse

Her finner du en mal utarbeidet av lærer Hege Fjeld ved Lundenes skole.

tastatur

  • fortell med få ord hva boka handler om
  • beskriv hvordan du opplevde boka
  • forklar hva du syns gjør boka god eller dårlig, gi gjerne eksempel fra boka
  • forsøk å si noe om boka er viktig å lese, hvilken betydning den kan ha
  • skriv en spennende anmeldelse – selv om du syns boka var kjedelig
  1. OVERSKRIFT: Lag en overskrift som sier noe om boka, leseropplevelsen eller som kan gi andre lyst til å lese både boka OG anmeldelsen din.
  2. BOKA: Bokas tittel, evt. den del av en serie. Si litt om bokas sjanger og gi et KORT innholdsreferat, ikke mer enn tre-fire setninger, eks. hovedpersonen og andre viktige personer eller hendelser i boka. Ikke røp slutten!
  3. SPRÅK:  Var boka lett å lese – hvorfor eller hvorfor ikke? Korte eller lange setninger, kjedelig ,dødt eller overraskende, spennende. Er det mye banning, dialektord og replikker eller er språket mer skildrende med språklige bilder, metaforer o.l. Passer språkbruken til bokas tema, budskap eller betydning eller blir det forstyrrende? Er den skrevet på en måte som gjør den spesielt interessant?
  4. ORIGINALITET : Etter Twilight ble det veldig populært med bøker/filmer om vampyrer og varulver, er denne boka en slik trend i tiden? Ligner den på andre bøker du har lest eller hørt om, er den kreativ og fantasifull eller er den klisjefylt? Får den deg til å se på vanlige hendelser med nye øyne?
  5. OPPLEVELSEN AV BOKA: Hvordan starter boka –  fengende, oppslukende eller kjedelig, rett inn i handling eller beskrivende? Var boka vanskelig å legge fra seg, gripende, troverdig, overraskende, morsom, ekkel – provoserer forfatteren med vilje kanskje? Er det indre eller ytre spenning, lett å kjenne seg igjen i, lett å leve seg inn i? Hvordan er spenningskurven og høydepunkt/vendepunkt, er det overraskelser eller blir boka forutsigbart? Hvordan slutter boka – brått , uventet, forventet, overraskende, kommer det flere bøker? IKKE BRUK ORDET KJEDELIG – bruk synonymordboka og finn andre ord istedet
  6. FORFATTEREN: Si noe om forfatteren, er det debutboka eller har han/hun skrevet flere, og evt. Hvordan andre bøker ble likt? Fortell hvordan du syns forfatteren lykkes med boka – er det en sammenhengende helhet, er personene og/eller handlingene troverdige, hvordan klarer forfatteren å fenge interessen? Syns du forfatteren kunne ha gjort noe annerledes?
  7. TOTALVURDERING:  Hva handler denne boka egentlig om – hvorfor har forfatteren orket å bruke tid på å skrive denne? Har den noe viktig å si deg, noe viktig å si til andre eller gir den deg noe å tenke på? Forteller boka noe om å være ung, eller sier noe som ungdom trenger/liker å lese om? Er det en grunn til at noen bør lese denne boka akkurat nå eller ikke? Har boka en moral – eller motsatt? Hva ville du si var målgruppen, alder og kjønn? Anbefaler du boka videre?