Lesekiosk

Lesekiosk er et nasjonalt litteraturformidlingsprosjekt i regi av Foreningen !les støttet av Sparebankstiftelsen DNB. Prosjektet består i å fylle 100 vernede telefonkiosker med bøker og litterær aktivitet, for å tilgjengeliggjøre litteratur og gode leseopplevelser for det norske folk.

Offisiell åpning av Lesekiosk i Strandkaien 61 ved Dag Mossige (Ap), påtroppende leder for utvalg for kultur, idrett og samfunnsdialog. Snorklipping og bokbytting ved inviterte elever fra Kampen SFO. Mini-lesestund fra Sølvberget Foto Vibeke Røgler, Foreningen !les[/caption]

Sparebankstiftelsen DNB og Telenor Eiendom Holding AS signerte kontrakt om samarbeid 12. september 2019. Avtalen innebærer at Sparebankstiftelsen DNB overtar ansvaret for telefonkioskene de neste ti årene. De viderefører også en vedlikeholdsavtale med PBT Eiendomsdrift AS, som skal pusse opp alle telefonkioskene og klargjøre dem som Lesekiosker.

For å gjennomføre denne nasjonale satsningen er Foreningen !les avhengig av lokale samarbeidspartnere. Der det er folkebibliotek i nærheten av en telefonkiosk, er det ønskelig at disse er Lesekiosk-faddere. Der kioskene står mindre sentralt plassert og langt fra et bibliotek, er andre lokale organisasjoner, velforeninger, bokhandlere eller entusiastiske privatpersoner gode alternativer, gjerne i samarbeid med biblioteket.

Disse får tilsendt bøker i alle sjangre og til alle målgrupper til hver Lesekiosk. Telefonkioskene pusses opp og innredes med bokhyller, et skilt og en akrylplate til dekorasjon som også fungerer som beskyttelse for bøkene i forhold til vær og vind. Skiltet får lokale variasjoner. Fadderen mottar og plasserer bøker i Lesekiosken og organiserer en offisiell åpning, der presse blir invitert. Videre forplikter fadderen seg til å holde et øye med kiosken, etterfylle bøker ved behov og gi beskjed til PBT dersom det er hærverk på Lesekiosken.

12. desember 2019 ble den første Lesekiosken offisielt åpnet av daværende kulturminister Trine Skei Grande (V) og nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre på Solli Plass i Oslo. Lanseringen fikk mye lokal, nasjonal og internasjonal medieoppmerksomhet.

Disse Lesekioskene er nå åpnet eller i ferd med å åpne:

• Sommerrogate 17 / Solli Plass
  • Kjelsåsveien 141 / Gamle Telemuseet
  • JACOB ALLSGATE 58 / Schwachs gate / Majorstua
  • REFSTADSVINGEN 1 / HØYHUSENE V/BJERKE TRAVBANEN (I løpet av uke 20/21)

Vestfold

• RUSTADBRYGGA 4 / BASTØYBRYGGA /HORTEN
  • GREV WEDELS GATE 17 / JERNBANESTASJONEN / høyre / TØNSBERG
    GREV WEDELS GATE 17 / JERNBANESTASJONEN / venstre / TØNSBERG
  • HELGERØDVEIEN 590 / VERDENS ENDE / TJØME
  • PETER CASTBERGS GATE / JERNBANESTASJONEN / SANDEFJORD (Juni 2020)

Rogaland