Opplegg til «Dronningen»

FØR

  • Snakk sammen om hva dere ser på forsidebildet. Hva tror dere dette utdraget vil handle om? 
  • Sjangeren er drama. Hva betyr det? Kjenner dere andre bøker i denne sjangeren? 
  • Denne boka er nummer seks i serien Halve kongeriket. To av bøkene er filmatiserte i filmserien «Royal teen». Les litt om serien eller se en av filmene før dere leser utdraget. 

 

UNDER

  • I dette utdraget foregår det meste av dramatikken på innsiden av Fanny. Noter hva hun ser for seg og hvilke følelser hun har. 

 

ETTER

Dere kan jobbe med spørsmålene individuelt, i par eller i gruppe. Dere kan svare skriftlig eller muntlig. Snakk sammen om spørsmålene i klassen etterpå. 

  • Hvilket inntrykk får dere av Fanny? Hva tenker dere om at hun er så redd? 
  • Har skeive i Norge grunn til å være redde? Er det andre grupper som er utsatt for det samme? Er det noe dere kan gjøre for at minoriteter i Norge skal oppleve større trygghet? 
  • Hvilket inntrykk får dere av vennegjengen og Julie? Hvilke grunner har Fanny for å være sint på dem? 
  • Fanny tror hun ser Elsa fra Frost og tenker at hun er «åpenbart miljøskadet av å ha drevet med cosplay i så mange år» Hva er cosplay? Gir det mening at ei så engstelig jente driver med en slik aktivitet? På hvilken måte? 
  • «Fanny skjønte nå at det ikke var terror. Ikke vanlig terror, iallfall.» Hvilken form for terror ville dere ha opplevd som verst? Hva tror dere Fanny mener? 
  • Fanny ønsker at noen skal redde henne fra hele bursdagsoverraskelsen, men når ingen hjelper henne, stikker hun av. Er det en grei måte å reagere på? Hva ville dere gjort? 
  • Helt på slutten av utdraget dukker Julie opp. Hva tror dere skjer videre? 

 

Skriveoppgaver: 

  • Hvordan ville du filmatisert dette utdraget? Hvordan kan filmmediet vise det som skjer inni Fanny? Skriv et utkast til filmmanus. Her er en mal og på NDLA finner du mer om hvordan skrive filmmanus. 
  • Hva slags bursdag tror du Fanny hadde ønsket seg? Skriv et forslag til hva som ville vært en bursdag på ekte «ekte Fanny-vis» 
  • Etter terrorangrepet 25. juni for to år siden har politiet tatt trusselbildet mot skeive i Norge på større alvor. PST har utarbeidet en rapport i forkant av Pride som viser at selv om det framsettes et høyt antall trusler i forbindelse med feiringen, hindrer politiets sikkerhetstiltak at truslene blir satt ut i live. Skriv et brev til Fanny der du bruker informasjonen fra PST til å berolige henne. 
  • Skriv fortsettelsen på utdraget. Hva som skjer mellom Fanny og Julie? 

 

Flere ressurser: 

Boktips PRIDE

Tema PRIDE i skolestudio

Tema terrorisme i skolerom

 

Kompetansemål: 

Norsk 

  • lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler 
  • sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid 
  • utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon 
  • bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster 
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium 
  • skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål 
  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter 

 

Samfunnsfag 

  • vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår 
  • reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst 

 

KRLE 

  • gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn 
  • utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn 
  • identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon 

PDF av opplegg til Dronningen