Michael Morpurgo

Morpurgo er 69 år, han kommer fra England og har studert i London på Sussex, Canterbury og King's collage. Vi har hentet utdrag fra boken hans "War horse:Krigshesten" utgitt på Cappelen Damm.

Michael Morpurgo er en av Englands mest anerkjente og prisbelønnede barne- og ungdomsbokforfattere. På norsk kan du også lese Kensukes rike.
Les mer om Morpurgo: her

Om War horse:
En gripende klassiker fra slagmarkene under den første verdenskrig.
Det er et dødelig kaos som råder ved fronten under den første verdenskrig. Krigshesten Joey blir vitne til kampenes grusomme realiteter både fra engelsk og tysk side. Han blir beskutt av artilleri og opplever at rytterne hans faller for krigens kuler. Men historien som fortelles, handler også om ekte vennskap som overlever krigens aller tyngste prøvelser.
«Slaget hadde begynt. Rundt meg ble det fullt kaos. Menn skrek og falt i bakken, hester steilet og skrek av frykt og smerte. Jorden eksploderte, og kastet hester og ryttere opp i luften. Granater hvinte og drønnet, og hver eksplosjon var som et jordskjelv for oss.»
Hesten Joey kommer nært menneskets beste og verste sider. På sin helt spesielle måte erfarer han krigens grusomhet og fredens skjønnhet. Dette er hans historie. (Cappelen Damm)

Film:
War horse ble filmatisert av Steven Spielberg i 2011. Filmen fikk seks Oscar-nominasjoner. Bl.a. for beste film.
Se trailer: her

Første verdenskrig:
Lenker og boktips:her

Boktips:
Live Bonnevie: Hestenes klan
Jeannette Walls: Ville hester
Øyvind Rimbereid: Jimmen (Diktsamling for voksne)

Flere hestebøker finner du her