tXt-aksjonen 2014: Handling bak ordene

Norges eldste og største leselystaksjon. Første aksjon var i 1997. 17 år senere er opplaget til tXt-boken på 125 000 og 70% av Norges ungdomsskoleelever deltar.

Det første Foreningen !les gjorde da vi ble etablert som Aksjon les i 1997, var å lage og tilby en aksjon til mellomtrinnet på barneskolen kalt tXt. Dette er en leselystaksjon som vi siden da har arrangert hvert år, med økende oppslutning. Aksjonen har vært rettet mot ungdomsskolen siden «Hypertekst» i 2001.

I august hvert år sendes tXt-boken gratis ut til alle ungdomsskoler som melder seg på. Boken er en antologi med smakebiter fra nye bøker for ungdom. I tXt finner du utdrag fra ulike type bøker; romaner, tegneserier, romantikk, fantasy, spenning, sosialrealisme, lettlest og mer krevende litteratur. Her er noe for alle.

Utdragene er også tilgjengelige på aksjonens nettsider, txt.no, der det i tillegg finnes lydfiler av utdragene, boktips, konkurranser og lærerressurser.

Bøkene sendes ut i august til alle skolene som har meldt seg på før fristen 15. juni via følgende påmeldingsskjema.

Tidligere tXt-aksjoner

tXt-aksjonen er Norges eldste og største leselystaksjon. tXt-aksjonen har vært en årlig aksjon så lenge Foreningen !les har eksistert, det vil si så langt i 25 år.