Tilleggskonkurranse

Her finner du tilleggskonkurranser til aksjonen

I første del av DVD-en holder raperen Magne Flemmen, alias Definite et kort hip hop-verksted. Du kan bruke det du lærer til å skrive og sende inn din egen rap til oss i en egen tilleggskonkurranse. Vi vil sette sammen en fagjury som vil kåre en vinner som får spilt inn sin rap i et musikkstudio.

Du kan laste ned en av beatene under som du kan bruke som beat for din rap. Du kan også bruke egen beat. Du kan skrive om hva du vil. Ønsker du som Harald Eia å skrive en rap ut fra et av tekstutdragene, kan du godt gjøre det.

Spill inn din rap på cd og send til:

Foreningen !les
Øvre Vollgate 15

Eller send inn mp3 fil på e-post

Danmarks
radio
   Danmarks radio har lagt ut mye interessant stoff om Hip hop. Her kan man lese om hvordan profesjonelle rapere jobber i studio , man kan sette sammen en rap ved å bruke ferdiginnspilte linjer og ulike beats og man kan lese innsendte raper.
 Side brok  De både elsker og hater en fortid med råning. Men Side Brok gjør ikke narr av bygdeorginaler. De eneste hip-hop’erne gjør narr av er seg selv.
 Magne Flemmen  Selv om Definite tråkket sine barnesko og første par sneakers i Molde, var det først mens han bodde i Sandefjord han begynte å rappe, både i og utenfor grupper.
 Gatas parlament

Gatas Parlament er en revolusjonær norskspråklig rap-gruppe fra Oslos beste østkant bestående av Elling Batman Zedong, Aslak og Don Martin. Men sånn har det ikke alltid vært.

Cast  Cast ble først kjent som den del av Equicez, en hardcore rappegruppe som viste en annen side av det norske samfunnet. Det var rå og direkte undergrunnsrap som ikke ba om unnskyldning, og som på en eller annen måte nådde ut til et bredt publikum. Her dreide det seg om ungdom som hadde hatt så mye motgang at det var på tide å si ifra.
 Diaz

Diaz kommer fra Jessheim utenfor Oslo. Det har det aldri vært tvil om, selv om han i starten rappet på engelsk. Den engelsspråklige debutplata hans het nemlig «2050», – postnummeret til Jessheim.

Tungtvann

Tungtvann hadde ikke tid til å vente på den etablerte platebransjen. De ville ha sine egne ord og beats og flows ut til hele Norge så fort som mulig. Så i 1999 laget de demoen «Reinspikka hip hop», og sendte den likegodt til ei vinylpresse i Tsjekkia. Med plata kunne hele Norge få høre musikken deres. Iallfall 100 nordmenn. Det kunne jo hende de andre millionene kom etter…

Hip-hop.no  Hip-hop.no

Les
 Hip hop hoder  Hiphop-hoder : fra Beat Street til bygde-rap
Av Øyvind Holen

Boken tar for seg 20 år med rap og hiphop-kultur i Norge. Forfatteren gir et innblikk i utviklingen fra undergrunnskultur til hiphop som allemannseie, og tar for seg sentrale tema som graffiti, sampling og kvinnesyn i egne kapitler. Han baserer seg på egne opplevelser, arkivmateriale og intervjuer av de viktigste aktørene. Inneholder norsk rap- og r&b-diskografi og liste over 100 anbefalte hiphop-utgivelser.