Leseglede hele året

Sommerles er over for i år. Nok en gang med imponerende tall. Nå er det viktig at sommerens leseglede videreføres og utvikles videre inn i de neste årstidene.

Skrevet september 6, 2019 i Bibliotek/lærer, Formidling, Meninger og innlegg, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Leseglede: Sommerles er over for i år. Nå er det viktig at sommerens leseglede videreføres og utvikles videre inn i de neste årstidene. På bildet ser vi en ressursklasse i Bokslukerprisen fra Lambertseter skole.

Sommerles er bibliotekenes lesekampanje for barneskoleelever i sommerferien. Foreningen !les er stolt over å være en samarbeidspartner i denne flotte kampanjen. Barn og voksne i hele Norge engasjerer seg i Sommerles. I år deltok over 130 000 barn. De har i sommermånedene lest over 1,6 millioner bøker, noe som tilsvarer cirka 12 bøker per barn.

Dette er solide tall, og det er liten tvil om at Sommerles får barn, og voksne, til å engasjere seg i bøker. Mengdelesing og lesing på fritiden er nødvendig for å skape økt leseglede og utvikle leseferdigheter. Derfor er det avgjørende at aktivitetsnivået fra sommermånedene opprettholdes resten av året. Leselyst skapes ikke bare i sommerferien, men også i hverdager og helger året rundt. Den formidlingsgleden og det engasjementet rundt litteratur som ser ut til å oppstå om sommeren, må vi videreutvikle når vi nå er tilbake på jobb og barna har begynt på skolen igjen. Vi må vise den samme entusiasmen rundt bøker og barnas lesing også når sommerlesinga er forbi.

Det betyr at vi som voksne blant annet må fortsette med å:

– gjøre litteratur og annet lesestoff tilgjengelig
– motivere barna til å oppsøke biblioteket for å låne bøker
– sette av tid til å skape gode lesesituasjoner og formidlingsøkter på skolen, i biblioteket og hjemmet
– samtale om leseopplevelser
– være gode lesende rollemodeller

Dersom lesinga om sommeren tenner en gnist hos barna, har vi som voksne formidlere og foreldre/foresatte ikke bare et ansvar, men også en gyllen mulighet til å bidra til at denne gnisten vedvarer når barna er tilbake på skolen. Vi må rett og slett smi mens jernet er varmt. Foreningen !les har flere nasjonale tiltak som lærere, bibliotekarer og foreldre/foresatte gratis kan ta i bruk for å sørge for at leselyst og gode leseopplevelser skapes utøver høsten, inn i vintermånedene og gjennom våren og fram til neste Sommerles-kampanje. Her er et utvalg:

Leseskogen engasjerer elever på 1. og 2. trinn. På nettsiden leseskogen.no får barna møte et univers der skogens dyr både leser og anbefaler bøker. Målet er at barna skal ha positive og hyggelige leseopplevelser de første skoleårene, og at lærere og foreldre skal skape gode høytlesingssituasjoner. Her finner du som voksen mange gode tips!

Bokslukerprisen er en gratis og nasjonal leselystaksjon for barneskolen. Elever på 6. trinn stemmer frem sine favoritter på bakgrunn av utdrag fra en antologi med tekstutdrag fra ti bøker tilpasset målgruppen. Se hvilke bøker som er med i årets antologi og få mange gode boktips på bokslukerprisen.no

Tid for ti er ein nasjonal leseaksjon på 7. trinn i norsk skule. Elevar får ein antologi med ti utdrag frå nynorske bøker tilpassa målgruppa. Neste antologi kjem i januar 2020. Sjekk ut tidforti.no for meir informasjon og boktips.

tXt-aksjonen er en leseaksjon i ungdomsskolen. Elever mottar en antologi med utdrag fra 13 norske og oversatte skjønnlitterære bøker. Se hvilke bøker som er med i årets aksjon og få flere boktips på txt.no

Faktafyk er et sakprosamagasin for elever i ungdomsskolen som presenterer bokutdrag, boktips, intervjuer og nyskrevne artikler om ulike temaer. Se e-magasin her

Les mer om hva vi gjør her

Er du bibliotekar og lurer på hvordan du kan ta i bruk Foreningen !les sine prosjekter i biblioteket? Les mer her