Leseglede hele året

Sommerles er over for i år. Nok en gang med imponerende tall. Nå er det viktig at sommerens leseglede videreføres og utvikles videre inn i de neste årstidene.

Skrevet august 18, 2021 i Bibliotek/lærer, Formidling, Meninger, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Bildet er laget av Mystic Art Design/Pixabay.

Sommerles er bibliotekenes lesekampanje for barneskoleelever i sommerferien. Foreningen !les er samarbeidspartner i denne flotte kampanjen. Barn og voksne i hele Norge engasjerer seg i Sommerles. Sommeren 2021 har over 160 000 barn registrert nærmere to millioner bøker på sommerles.no.

Dette er solide tall, og det er liten tvil om at Sommerles får barn, og voksne, til å engasjere seg i bøker. Mengdelesing og lesing på fritiden er nødvendig for å skape økt leseglede og utvikle leseferdigheter. Derfor er det avgjørende at aktivitetsnivået fra sommermånedene opprettholdes resten av året. Leselyst skapes ikke bare i sommerferien, men også i hverdager og helger året rundt. Den formidlingsgleden og det engasjementet rundt litteratur som ser ut til å oppstå om sommeren, må vi ta med oss videre når vi er tilbake på jobb og barna har begynt på skolen igjen. Vi må vise den samme entusiasmen rundt bøker og barnas lesing også når sommerlesinga er forbi.

Det betyr at vi som voksne blant annet må fortsette med å:

– gjøre litteratur og annet lesestoff tilgjengelig
– motivere barna til å oppsøke biblioteket for å låne bøker
– sette av tid til å skape gode lesesituasjoner og formidlingsøkter på skolen, i biblioteket og hjemmet
– samtale om leseopplevelser
– være gode lesende rollemodeller

Dersom lesinga om sommeren tenner en gnist hos barna, har vi som voksne formidlere og foreldre/foresatte en gyllen mulighet til å bidra til at gnisten opprettholdes når barna er tilbake på skolen. Vi må rett og slett smi mens jernet er varmt. Foreningen !les har flere nasjonale tiltak som legger til rette for å skape gode leseopplevelser utover høsten, inn i vintermånedene, gjennom våren og fram til neste Sommerles-kampanje. Her er våre tiltak på mellomtrinnet og i ungdomsskolen:

Bokslukerprisen er en gratis og nasjonal leselystaksjon for barneskolen. Elever på mellomtrinnet stemmer frem sine favoritter på bakgrunn av utdrag fra en antologi med tekstutdrag fra ti bøker tilpasset målgruppen. Se hvilke bøker som er med i årets antologi og få mange gode boktips på bokslukerprisen.no. Årets antologi er trykket i et opplag på hele 127 000. Vi har dessverre ikke flere papirutgaver igjen av antologien, men det er fortsatt mulig å delta i prisarbeidet via våre digitale ressurser på prosjektets hjemmeside.

Tid for ti er ein nasjonal leseaksjon på 7. trinn i norsk skule. Elevane får ein antologi med ti utdrag frå nynorske bøker tilpassa målgruppa. Neste antologi kjem i januar 2022. Sjekk ut tidforti.no for meir informasjon og boktips. Påmeldingsskjema finn du her

tXt-aksjonen er en leseaksjon i ungdomsskolen. Elever mottar en antologi med utdrag fra 13 norske og oversatte skjønnlitterære bøker. Se hvilke bøker som er med i årets aksjon og få flere boktips på txt.no. Er du ikke påmeldt? Her finner du påmeldingsskjema

Uprisen er ungdoms egen kåring av den beste norske skjønnlitterære ungdomsboka utgitt inneværende år. Gjennom hele høsten leser elever i ungdomsskolen bøker, skriver anmeldelser og publiserer dem på uprisen.no. Fem bøker blir i januar nominert til Uprisen med utgangspunkt i anmelderbasen. Disse fem får juryklasser fra 11 regioner i oppdrag å lese fra perm til perm, før en vinner kåres under Litteraturfestivalen på Lillehammer i mai 2022. Kritikerklasser er allerede valgt ut på bakgrunn av søknad til de ulike regionene, men det er likevel mulig for andre klasser å delta i prisarbeidet. Elevene kan lese, skrive anmeldelser og legge dem ut på uprisen.no, og på den måten være med å påvirke hvilke bøker som skal bli nominert til Uprisen 2022. Se oversikt over bøker her

Faktafyk er et sakprosamagasin for elever i ungdomsskolen som presenterer bokutdrag, boktips, intervjuer og nyskrevne artikler om ulike temaer. Neste utgave kommer i januar 2022. Se e-magasin her og påmeldingsskjema for Faktafyk 2022 her

Vi har flere prosjekter i og utenfor skolen. Les mer her

Er du bibliotekar og lurer på hvordan du kan ta i bruk Foreningen !les sine prosjekter i biblioteket? Les mer her

Vi publiserer jevnlig boktips på foreningenles.no. Se oversikt her

Av Ole I.B. Storø
ole@foreningenles.no

NB! Dette er en redigert utgave av et innlegg som ble publisert på foreningenles.no i september 2019.