Opplegg til Girls on Wheels: Samhold og glede på rulleskøyter
Mål
- Forstå hovedinnholdet i teksten.
- Diskutere temaer som samhold, inkludering, og lokalt engasjement.
- Reflektere over betydningen av fritidsaktiviteter for barn og unge.
Lærers forberedelse
Les gjennom teksten nøye.
Forbered spørsmål og diskusjonstemaer. Bruk lærerveiledningens spørsmål slik du tenker de passer best for dine elever, legg til spørsmål du ønsker å ha med, luk ut elementer du ikke tenker passer til din klasse.
Sørg for at elevene har tilgang til teksten, kanskje aller heller helst i papirformat. Dere finner også hele magasinet digitalt på denboka.no, samt lydfiler.
Før lesing – Introduksjon
Start med å introdusere temaet rulleskøyter og fritidsaktiviteter.
Spør elevene om de har erfaring med rulleskøyter eller lignende aktiviteter.
Presenter kort Girls on Wheels og deres formål. Bruk gjerne faktaboksen.
Tøm artikkelens bilder for informasjon, med utgangspunkt i ett eller flere av disse spørsmålene:
Hva viser bildet?
Hvilke følelser vekker bildet hos deg?
Hvordan bidrar bildet til å understreke budskapet i teksten?
Hvilke detaljer i bildet synes du er spesielt viktige eller interessante?
Hvordan er fargene brukt i bildet, og hvilken effekt har de?
Hvordan er personene i bildet fremstilt? Hva kan vi lære om dem ut fra bildet?
Hvordan er komposisjonen i bildet (plassering av objekter/personer)? Hvordan påvirker dette hvordan vi oppfatter bildet?
Hva tror du er hensikten med å inkludere dette bildet i artikkelen?
Hvordan kan bildet hjelpe leseren med å forstå konteksten eller miljøet som beskrives i teksten?
Er det noen kontraster i bildet (for eksempel mellom lys og skygge, eller mellom ulike elementer)? Hva kan disse kontrastene fortelle oss?
Hvordan kan bildet bidra til å skape en stemning eller atmosfære i artikkelen?
Hvilke spørsmål sitter du igjen med etter å ha sett på bildet?
Hvordan kan bildet relatere til dine egne erfaringer eller opplevelser?
Hvordan ville artikkelen vært annerledes uten dette bildet?
Hva tror du var fotografens intensjon med å ta dette bildet?
Hvordan kan bildet påvirke leserens oppfatning av Girls on Wheels?
Hvordan kan bildet bidra til å gjøre artikkelen mer engasjerende for leseren?
Hva synes du om kvaliteten på bildet? Hvordan påvirker dette din oppfatning av artikkelen?
Hvordan kan bildet hjelpe til med å visualisere informasjonen som presenteres i teksten?
Hvordan kan bildet inspirere deg til å lære mer om emnet eller delta i lignende aktiviteter?
Underveis – les teksten
La elevene lese teksten individuelt eller i små grupper. Lesingen kan fungere best i en uformell ramme, hvor elevene kan sitte hvor de vil når de leser, enten det er på papir, skjerm eller lyd.
Be dem markere viktige punkter og spørsmål de har underveis. Jobb etter «stopp-tenk-skriv»-prinsippet. Gi dem gjerne lesebestillinger som oppfordrer dem til å stoppe opp ved vanskelige ord, etter hvert avsnitt, før hver underoverskrift eller ved ting de syns er overraskende.
Etter lesing
Diskusjon
Artikkelen «Girls on Wheels: Samhold og glede på rulleskøyter» dekker flere viktige temaer:
Samhold og fellesskap: Hvordan Girls on Wheels skaper et sterkt fellesskap blant deltakerne, og viktigheten av å støtte hverandre.
Inkludering: Betydningen av å ha et trygt og inkluderende miljø hvor alle føler seg velkomne.
Lidenskap og engasjement: Julie-Christines personlige lidenskap for rulleskøyter og hennes engasjement for å dele denne gleden med andre.
Utvikling og vekst: Hvordan Girls on Wheels har vokst fra et lite prosjekt til en stor forening med internasjonal anerkjennelse.
Aktiviteter og tilbud: De ulike aktivitetene som tilbys, som ramp skating, street skating, og dans på rulleskøyter, samt gratis utlån av utstyr.
Lokalt engasjement: Hvordan Girls on Wheels bidrar til miljøskapning i lokalsamfunnet og gir jenter en trygg plass i skateparken.
Fremtidsplaner: Foreningens planer for videre utvikling og vekst, samt deres ønske om å involvere lokale håndverkere.
Presenter disse for elevene og be dem gå på jakt i teksten etter «bevis». Hvor står det noe om de ulike temaene og hvordan er det formulert?
Er de enige? Hvorfor/hvorfor ikke?
I tillegg kan følgende spørsmål benyttes i etterarbeidet med teksten, enten i felles klasse, i mindre grupper, eller i læringspar:
Hva er hovedbudskapet i artikkelen?
Hvordan beskriver Julie-Christine betydningen av Girls on Wheels for henne personlig?
Hva tror du er grunnen til at Girls on Wheels har blitt så populært blant unge jenter?
Hvordan bidrar Girls on Wheels til samhold og inkludering blant deltakerne?
Hva slags aktiviteter tilbyr Girls on Wheels, og hvilken aktivitet ville du likt å prøve?
Hvordan har Girls on Wheels utviklet seg siden oppstarten?
Hva betyr det for deltakerne å ha et trygt og inkluderende miljø?
Hvordan kan fritidsaktiviteter som Girls on Wheels påvirke ungdoms selvfølelse og selvtillit?
Hva synes du om at Girls on Wheels låner ut utstyr gratis? Hvordan kan dette påvirke deltakelsen?
Hvordan kan lignende initiativer bidra til å skape et bedre lokalsamfunn?
Hva kan vi lære av Julie-Christines engasjement og lidenskap for rulleskøyter?
Hvordan kan vi støtte og oppmuntre flere jenter til å delta i aktiviteter som rulleskøyter?
Hva synes du om at Girls on Wheels har fått internasjonal anerkjennelse? Hvorfor er dette viktig?
Hvordan kan vi skape flere trygge og inkluderende miljøer for ungdom i vårt eget lokalsamfunn?
Hva er fordelene med å ha en fast aktivitet som Girls on Wheels i en skatepark som vanligvis er dominert av gutter?
Hvordan kan vi oppmuntre til mer mangfold og inkludering i andre fritidsaktiviteter?
Hva tror du er de største utfordringene Girls on Wheels har møtt, og hvordan har de overkommet dem?
Hvordan kan vi bruke sosiale medier og andre plattformer til å spre budskapet om Girls on Wheels?
Hva er dine tanker om fremtidsplanene til Girls on Wheels? Hvordan kan de utvikle seg videre?
Hvordan kan vi som enkeltpersoner bidra til å støtte initiativer som Girls on Wheels i vårt eget lokalsamfunn?
Refleksjon
Be elevene skrive en kort refleksjon om hva de har lært. Dette kan gjerne være en oppsummering av artikkelens innhold.
Avslutning
Oppsummer hovedpunktene fra diskusjonen.
Oppfordre elevene til å tenke på hvordan de kan bidra til samhold og inkludering i sine egne aktiviteter.
Ekstra aktiviteter
Intervju med en Deltaker: La elevene intervjue en deltaker fra Girls on Wheels eller en annen lokal fritidsaktivitet. De kan forberede spørsmål og deretter presentere intervjuet for klassen.
Lag en Reklamevideo: Be elevene lage en kort reklamevideo for Girls on Wheels eller en lignende aktivitet. De kan bruke mobiltelefoner eller nettbrett til å filme og redigere videoen.
Design et Logo: La elevene designe sin egen logo for en fiktiv rulleskøyteforening. De kan tegne for hånd eller bruke digitale verktøy.
Skriv en Artikkel: Be elevene skrive sin egen artikkel om en lokal fritidsaktivitet de er interessert i. De kan inkludere intervjuer, bilder og egne refleksjoner.
Organiser en Rulleskøyte-dag: Planlegg en dag hvor klassen kan prøve rulleskøyter. Inviter en instruktør fra Girls on Wheels eller en annen ekspert til å gi en introduksjon og veiledning.
Lag en Plakat: La elevene lage plakater som promoterer Girls on Wheels eller en annen aktivitet. Plakatene kan henges opp rundt skolen.
Kreativ Skriving: Be elevene skrive en kort historie eller et dikt inspirert av temaene i artikkelen, som samhold, inkludering, eller lidenskap for en hobby.
Fotoutstilling: La elevene ta bilder som representerer samhold og glede i deres egne liv. Sett opp en utstilling i klasserommet eller på skolen.
Lag en Podcast: Be elevene lage en kort podcast-episode hvor de diskuterer artikkelen og temaene den tar opp. De kan inkludere intervjuer, musikk og egne refleksjoner.
Rollespill: La elevene delta i et rollespill hvor de spiller ulike roller fra artikkelen, som Julie-Christine, en deltaker, eller en trener. Dette kan hjelpe dem med å forstå perspektivene til de involverte.
Kunstprosjekt: Be elevene lage kunstverk inspirert av artikkelen. Dette kan inkludere tegninger, malerier, eller skulpturer.
Lag en Quiz: La elevene lage en quiz basert på informasjonen i artikkelen. De kan teste hverandre i grupper eller som en hel klasse.
Besøk en Skatepark: Organiser en utflukt til en lokal skatepark hvor elevene kan observere og kanskje prøve rulleskøyter, skateboard, scoot eller BMX. Om du har elever som driver med en eller flere av disse aktivitetene kan de kanskje fungere som veileder.
Debatt: Arranger en debatt om viktigheten av fritidsaktiviteter for ungdom. La elevene forberede argumenter for og imot og diskutere i klassen. Koble dette gjerne til den siste tids nyhetssaker om kommuner som ser seg nødt til å legge ned fritidstilbud på grunn av trang økonomi.