Opplegg til Carmen er skolelei

Last ned PDF.

Før lesing:  

Introduser temaet 

Diskuter med elevene hva yrkesfag er og hvorfor de tenker at noen elever velger yrkesfag fremfor studieforberedende utdanningsprogrammer på videregående.  

Spør elevene om de kjenner noen som har valgt yrkesfag, og hva de tror er fordelene og utfordringene med dette valget. 

Forventninger og forforståelse 

Elevene deler hva de forventer å lære av teksten, gjerne med en læringspartner før dere tar det opp i plenum. 

Diskuter hva de vet om teknologi- og industrifag, og hvilke yrker som kan være aktuelle etter en slik utdanning. 

Underveis: 

Del teksten opp i avsnitt og les den høyt i klassen, eller la elevene lese i grupper. 

Be elevene markere nøkkelord og setninger som de synes er viktige eller interessante. 

Etter lesing:  

Diskusjon og oppsummering 

Summer opp i plenum ved å la elevene dele litt av det de skrev ned underveis.  

Sett deretter elevene i grupper på 3 – 4 og la dem drodle rundt følgende diskusjonsspørsmål.  

Hvorfor valgte Carmen teknologi- og industrifag? 

Hvordan har stefarens yrke påvirket Carmens valg? 

Hva synes venninnene til Carmen om hennes valg, og hvorfor tror du de reagerer slik? 

Hvordan har yrkesfagets popularitet endret seg i Finnmark og på landsbasis? 

Tradisjonelt sett har det vært flest gutter som har valgt yrkesfag. Hvorfor? Gi begrunnede svar. 

Det er en fordel om elevene øver på velformulerte svar, og følgende setningsstartere kan hjelpe dem:  

-Carmen valgte teknologi- og industrifag fordi… 

-Stefarens yrke har påvirket Carmens valg ved at… 

-Venninnene til Carmen reagerte på hennes valg fordi… 

-Jeg tror Carmen valgte teknologi- og industrifag fordi hun… 

-Yrkesfagets popularitet i Finnmark har økt fordi… 

-En av grunnene til at Carmen trives med bilpleie er… 

-Det er interessant at Carmen valgte et yrkesfag fordi… 

-Carmen har fått støtte for sitt valg fra… 

-Jeg tror flere jenter velger yrkesfag nå fordi… 

-Carmen planlegger å utvide garasjen i fremtiden ved å… 

Be så elevene skrive et lite refleksjonsnotat om hva de synes om Carmens valg og hvordan de tror det vil påvirke hennes fremtid. 

Diskuter i klassen hvordan samfunnets syn på yrkesfag kan påvirke elevenes valg. Hva med kjønnsbalansen i yrkesfag. Hvordan skal den se ut? Er yrkesfag fortsatt en «guttegreie»? (I større og større grad ikke, fordi…) 

Prosjekt: 

Elevene lager en presentasjon om ulike yrkesfag og hvilke karrieremuligheter de gir. 

Be elevene intervjue noen som har valgt yrkesfag og presenter intervjuet for klassen. Det kan gjerne filmes eller tas opp som en podcast.  

Videre: kreative oppgaver 

Be elevene skrive en kort historie eller lage en tegneserie om en elev som velger et utradisjonelt yrkesfag. Det spiller ingen rolle hvem det er, hvor eleven bor eller hvilket yrkesfag den fiktive eleven velger.  

Rollelek: Del klassen inn i små grupper og la dem lage en kort sketsj eller rollespill som viser en dag i livet til Carmen på videregående skole. De kan inkludere scener fra både skole og garasjen, og vise hvordan hun balanserer skolearbeid og praksis. 

Plakatdesign: Be elevene designe en plakat som promoterer yrkesfag, spesielt teknologi- og industrifag. Plakaten skal inneholde informasjon om hva faget innebærer, hvilke karrieremuligheter det gir, og hvorfor det kan være et godt valg for ungdom. Elevene kan bruke tegninger, bilder og tekst for å lage en overbevisende og informativ plakat.