Opplegg til Å vokse opp nesten på Nordpolen

Last ned PDF.

Mål:

  • Forstå hvordan det er å vokse opp i Longyearbyen på Svalbard.
  • Reflektere over utfordringer og fordeler ved å bo i et isolert samfunn.
  • Diskutere betydningen av natur og friluftsliv i hverdagen.
  • Utforske temaer som psykisk helse og kulturelt mangfold.

 

Introduksjon

Start med en kort introduksjon om Svalbard og Longyearbyen. Bruk bilder og kart for å vise hvor det ligger.

Diskuter kort hva elevene vet om Svalbard fra før.

Lesing og forståelse

Be elevene å finne fram til intervjuet i Faktafyk, eller på denboka.no

Les teksten høyt i klassen, eller la elevene lese den individuelt. Dere kan også benytte dere av lydfilen felles eller individuelt for de som ønsker det.

Etter lesingen, be elevene notere ned viktige punkter og spørsmål de har om teksten.

Diskusjon

Del klassen inn i små grupper og la dem diskutere noen eller alle spørsmålene i listen under. De kan gjerne notere svar underveis i diskusjonen

Hva er de største utfordringene ved å vokse opp i Longyearbyen?

Hvilke fordeler ser Iben og Jone ved å bo der?

Hvordan påvirker det kulturelle mangfoldet samfunnet i Longyearbyen?

Hva mener Iben med at det er viktig å involvere barna før man flytter til Svalbard?

Hvordan beskriver Iben utfordringene knyttet til psykisk helse i Longyearbyen?

Hvordan kan man forbedre tilbudet for psykisk helse i isolerte samfunn?

Hvordan tror dere Iben opplevde å bo i USA sammenlignet med Svalbard?

Hvordan beskriver Iben naturen rundt Longyearbyen, og hvordan påvirker den hverdagen hennes?

Hva mener Iben med at Longyearbyen er et «rotasjonssamfunn»?

Hvordan påvirker det høye antallet tilflyttere og utflyttere samfunnet i Longyearbyen, ifølge Iben?

Hva slags aktiviteter og fritidstilbud finnes i Longyearbyen, og hvordan bidrar de til ungdommens trivsel?

Hva var Iben sin rolle i Utenriks- og forsvarskomiteens møte, og hva var hovedbudskapet hennes?

Hvordan opplever Iben det kulturelle mangfoldet i Longyearbyen?

Hva synes Iben om å møte nye mennesker, og hvordan påvirker dette hennes sosiale liv?

Hvordan beskriver Jone fordelene og ulempene ved å vokse opp i Longyearbyen?

Hva er Iben sine tanker om turismen på Svalbard, og hvordan mener hun at turister bør forholde seg til lokalbefolkningen?

Oppfordre gjerne elevene til å lage sine egne spørsmål til hverandre.

 

Refleksjon og skriving

Be elevene skrive en kort refleksjonstekst om hvordan de tror det ville vært å vokse opp i Longyearbyen. En del av skrivebestillingen kan være å inkludere egne tanker om naturens betydning, psykisk helse, og det å møte nye mennesker ofte. Det kan også være interessant å reflektere over hvordan det ville være å flytte fra et sted som Svalbard til et sted som USA, med helt andre aktiviteter og klima.

Kreativ oppgave

La elevene lage en veggavis eller en digital presentasjon som viser livet i Longyearbyen basert på teksten. Inkluder gjerne bilder, sitater fra teksten, og egne illustrasjoner.

Presentasjon

La elevene presentere sine plakater eller digitale presentasjoner for klassen.

Avslutt med en felles diskusjon om hva de har lært og hva som gjorde inntrykk.

Videre arbeid

Inviter en gjesteforeleser som har bodd på Svalbard til å snakke om sine erfaringer.

Se en dokumentar om livet på Svalbard og diskuter den i klassen.

Sett sammen elevene i grupper og gi dem i oppgave å skrive en lignende artikkel om stedet de bor. Gi elevene ulike roller. En kan være journalist, en kan være intervjuobjekt, og en annen kan være fotograf. Be dem skrive om både positive og negative sider ved å vokse opp/bo på hjemstedet. Gode tekster kan sendes inn til lokalavisa/budstikka: Det kan hende det kommer på trykk!