Kriterier for valg av bøker til Bokslukerprisen

Hvordan har vi valgt ut bøker til Bokslukerprisen?

Utdragene i antologien til Bokslukerprisen er Foreningen !les sine utvalgte boktips for elever på 6. trinn, plukket fra de beste norske barnebøkene høsten 2013 – våren 2014. Vi har tatt utgangspunkt i forlagenes kategoriseringer, har lest den norske skjønnlitteraturen som er utgitt for målgruppen 9-13 år i perioden og har valgt ut ti kandidater til Bokslukerprisen.

Foreningen !les er ansvarlig for utvalget av de ti utdragene som utgjør antologien og som danner bakgrunnen for kåringen av Bokslukerprisen. Samlingen har noe for enhver smak: Kjærlighet, vennskap, action, humor, spenning, fantasy, fotball og hest. I utvelgelsesprosessen har vi lagt stor vekt på at bøkene skal stimulere leselysten til elevene som deltar. Det er ikke sikkert alle liker samtlige tekster, men alle skal finne noe de liker. Derfor spenner utvalget bredt og representerer ulike temaer, sjangre og målformer. Vi mener utdragene og samlingen som helhet vil engasjere leserne og tror tekstene vil skape diskusjoner i og utenfor klasserommet.

Følgende kriterier er lagt til grunn for utvalget:

–          Norsk

–          Skjønnlitteratur

–          Aldersgruppen 9-13 år

–          Utgitt høsten 2013 og våren 2014

–          Bredde i tema, sjanger og målform

–          Appell til ulike lesere

–          Kvalitet