Opplegg til «Jeg vil være en stemme for de stemmeløse»
Last ned PDF her.
Last ned nynorsk PDF her.
Mål med opplegget
Å vekke elevenes interesse for sakprosa:
✓gjennom at elevene utforsker tekstene
✓gjennom at elevene setter ord på sin personlige leseopplevelse
✓gjennom at elevene diskuterer temaer som tas opp i teksten
✓gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekster
✓gjennom at elevene reflekterer kritisk over tekstenes påvirkningskraft og troverdighet
✓gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekster
Før lesing
Klassesamtale/i grupper:
Se på overskrift, bilder og les ingressen.
La elevene snakke seg imellom med utgangspunkt i spørsmål som:
-Hvilke forventninger får dere til teksten?
-Hvilken sjanger er dette?
-Hva synes dere om overskriften? Hva kan den bety?
-Hva tror dere intervjuet handler om basert på ingressen (det første avsnittet)?
-Hva menes med «stemmeløs» i denne sammenhengen, tror dere?
-Har dere hørt om boka Stjerner i mørke før? Kanskje noen har lest den?
-Finn ut hvor Somalia ligger på kartet, årsaken til borgerkrigene der og om antall flyktninger årlig.
Underveis
-Strek under alle ord som handler om nestekjærlighet, omtanke og medmenneskelighet
-Strek også under ord og setninger som du synes er interessante.
-Tenk på hva som kan være formålet med teksten. Sett gjerne en strek under deler av teksten som du mener er viktig for formålet.
Etter lesing
I læringspar:
– Omar Mohamed har opplevd mye i sitt liv. Mye som unge mennesker ikke skal behøve å oppleve. Hva tenker dere er det verste med å vokse opp i en flyktningleir?
– Omar trekker fram hendelsen da broren forsvant ut av flyktningleiren som den mest redselsfulle i hans liv. Hva forteller det om hans forhold til broren sin?
– Omar forteller om det å bli integrert inn i et nytt og helt ukjent samfunn som noe vanskelig og problematisk. Hva kan vi gjøre for mennesker som kommer fra flyktningleirer, flukter fra krig og/eller forfølgelse?
– Hvorfor er det problematisk å leve i uvisshet over lang tid, ifølge Omar?
Klassesamtale/grupper:
-Hva kjennetegner intervjusjangeren? Hva slags type intervju er dette?
-Hva er hovedformålet med teksten, tror dere?
-Hva gjorde mest inntrykk i intervjuet?
-Hva mener dere er det viktigste for en trygg oppvekst?
-Hva syns dere om Omars beskrivelse av viktigheten av å kunne eie en blyant, penn og en bok?
-Synes dere intervjuet var interessant? Hvorfor/hvorfor ikke?
Videre
-Lag et intervju av læringspartneren din. Finn ut hva makkerpartneren din syns er viktig å gjøre for folk i flyktningleirer og intervju hen med det som hovedformål med intervjuet.
-Lag en presentasjon av et land med krig eller konflikt, hvor mennesker har blitt tvunget på flukt, enten i eget land eller ut av landet. Forsøk å finne ut av årsakene til konfliktene, samt omfanget av flyktningkrisene.
– Flere organisasjoner som jobber for folk på flukt blir nevnt i boka. Finn informasjon om disse organisasjonene på www.refugeesstrong.org, www.flyktninghjelpen.no og
https://www.unhcr.org/neu/no (FNs høykommissær for flyktninger). Velg en av nettsidene og lag en digital presentasjon om hva organisasjonen arbeider med.
– Les boka Stjerner i mørke og skriv en bokanmeldelse, eller gjennomfør litterære samtaler om den. Eller bare les den.