Opplegg til utdrag fra «Noor blør for drakta»

Last ned PDF her.

Mål med opplegget

Å vekke elevenes interesse for sakprosa:
✓gjennom at elevene utforsker tekstene
✓gjennom at elevene setter ord på sin personlige leseopplevelse
✓gjennom at elevene diskuterer temaer som tas opp i teksten
✓gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekster
✓gjennom at elevene reflekterer kritisk over tekstenes påvirkningskraft og troverdighet
✓gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekster

Før lesing

Klassesamtale/i grupper
Se på overskrift, bilder og les ingressen. La elevene snakke seg imellom med utgangspunkt i spørsmål som:
-Hvilke forventninger får dere til teksten?
-Hvilken sjanger er dette?
-Forteller ingressen dere hva som kommer?
-Tror dere at innholdet angår dere?
-Har dere lest boka Noor blør for drakta? Hva mener dere om den?
-Har dere hørt om Noor Eckhoff før? I så tilfelle, hva?
-Hva har tegneserier, tegneglede og fotball med hverandre å gjøre? Forklar.
-Liker du generelt å lese intervjuer? Hvorfor/hvorfor ikke?

Underveis

Strek under ord og sammenhenger dere ikke forstår underveis i lesingen. Stopp opp ved spørsmål og svar som overrasker deg, som eventuelt er nytt for deg, eller som du syns er merkelig, eventuelt veldig kult eller bra! Ta notater i margen eller på eget ark om nødvendig.

Etter lesing

Klassesamtale
Bruk elevenes notater fra underveisarbeidet og snakk om det de har notert seg. Om elevene trenger noen minutter på å sortere notatene sine så gi dem det først. Dere kan jobbe med innholdet i teksten, snakke om svarene og spørsmålene. Kanskje klassen har jobbet, eller jobber med intervju som sjanger? Les gjerne andre intervjuer og sammenlign hvordan de er utført. Er det noen likheter? Ulikheter?

Tegningen har vært terapeutisk for Noor, spesielt når ting ikke har gått så bra på fotballbanen. Hvorfor kan det hjelpe å gjøre noe annet, gjerne kreativt, enn det man ellers driver med? (Lærer: Koble av, virkelighetsflukt, bearbeide situasjoner, følelser og reaksjoner. «Tegne det ut av systemet)

I læringspar/små grupper/individuelt
Spill intervjuet som et rollespill, hvor én (eller flere) tar rollen som Eckhoff én (eller flere) tar rollen som intervjuer. Finn gjerne kostymer som kan passe til rollene. Det kan filmes og gjøres på «location», i dette tilfellet på en fotballbane, i en garderobe, på et bibliotek eller på et kontor fullt av bøker.

Studer faktadelen om Noor og finn ut mer om henne. Lag, og hold en presentasjon for klassen, gjerne med digitale hjelpemidler. Alternativt kan elevene skrive en biografi om henne.

Velg én eller flere av klubbene som Noor har spilt for og skriv en faktatekst eller hold en presentasjon for klassen.
Finn ut mer om én eller flere av de ulike byene som fotballklubbene er fra. Er det likheter mellom dem? Hva er ulikt? Skriv, fortell, presenter.

Videre

Les hele tegneserieboka Noor blør for drakta og skriv en bokanmeldelse.

Lag dine egne tegneserier hvor du selv er hovedpersonen. Gjerne hvor du gjør ting du vanligvis gjør.

Finn ut mer om andre tegneserier som er mer eller mindre selvbiografiske.