Opplegg til Bygger bro mot arbeidslivet med elevbedrift

Last ned PDF her.

Mål med opplegget

Å vekke elevenes interesse for sakprosa:
gjennom at elevene utforsker tekstene
gjennom at elevene setter ord på sin personlige leseopplevelse
gjennom at elevene diskuterer temaer som tas opp i teksten
gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekster
gjennom at elevene reflekterer kritisk over tekstenes påvirkningskraft og troverdighet
gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekster

Før lesing

Klassesamtale/i grupper/læringspar 

-Se på bildene, overskriften og ingressen. Hva slags forventninger får du til denne teksten?

-Ut ifra første øyekast, hvilken sjanger tror du dette er? Artikkel, intervju, essay eller reportasje? Begrunn svaret.

-Hva betyr «entreprenørskap»?

-Hva er dine tanker om elevbedrift? Kjenner du noen som driver med det? 

Underveis

-Sett strek under ord i artikkelen du ikke forstår, lurer på eller som overrasket deg.   

Etter lesing

Klassesamtale/i grupper/læringspar 

-Nå som du har lest teksten, hvilken sjanger vil du si teksten er? Begrunn svaret.

-Synes du teksten var interessant? Hvorfor/hvorfor ikke? Diskuter med klassen/gruppen/læringspartner.

-Hva er dine tanker om elevbedrift etter du har lest teksten? Har meningen din endret seg?

-Har dere elevbedrift på skolen?
Hvis ja: har dere vært med, eller har dere interesse for det? Hva er deres erfaringer med elevbedrift? Hvis dere ikke har vært med selv, kan dere spørre noen på skolen som har vært med. 
Hvis nei: vil dere starte med elevbedrift? Hvorfor/hvorfor ikke?

-Hvorfor mener Elvina at det er viktig med elevbedrift?

-Elvina var med i en ungdomsbedrift som jobbet med å få norsk tegnspråk inn som en obligatorisk del av undervisningen i grunnskolen. Hva tenker du om det? Er det en god idé til en bedrift?

-Elvina forteller at «en god idé handler om å fylle et behov folk sitter med». Hva mener hun med det? 

Videre

Gå sammen i grupper på tre-fire stk. og lag et tankekart med ideer til en bedrift. Det trenger ikke være en elevbedrift. Det kan være et drømmescenario om hva slags bedrift dere ville ha laget dersom dere hadde muligheten. 
– Hva skulle bedriften gjort? Hva skulle dere spesialisert dere innen? Sminke, fotball, gaming, økonomi eller noe helt annet? Hva skulle dere gjort for å tjene penger? Selge et produkt, eller tilby tjenester som veiledning? Tenk på Elvinas råd om at en bedrift må fylle et behov under arbeidet. 

-Presenter ideen deres for klassen.  

Finn informasjon om en kjent entreprenør på nettet og skriv et imaginært intervju med hen ut ifra hva du finner ut av. Hvordan de startet bedriften sin, hva bedriften gjør, o.l. Et eksempel på en kjent entreprenør er Elon Musk.