Opplegg til Klimaengasjement i dvale
Mål med opplegget
Å vekke elevenes interesse for sakprosa:
✓gjennom at elevene utforsker tekstene
✓gjennom at elevene setter ord på sin personlige leseopplevelse
✓gjennom at elevene diskuterer temaer som tas opp i teksten
✓gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekster
✓gjennom at elevene reflekterer kritisk over tekstenes påvirkningskraft og troverdighet
✓gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekste
Før lesing:
Forslag til klassesamtaler:
– Se på overskriften. Hva kan den bety?
– Hva er klimaengasjement? Hva er dvale?
– Hva er forskjellene og likhetene mellom ungdoms og voksnes klimaengasjement?
– Hva betyr «stille frykt»?
– Beskriv illustrasjonen. Tøm bildet for informasjon.
– Hva er kultur for klima?
– Les ingressen. Hva mente Ola Svenneby med uttalelsen sin etter valget i høst, tenker dere?
Underveis:
Les ett avsnitt av gangen. Stopp opp og tenk igjennom det du har lest. Noter spørsmål underveis.
Etter lesing:
I læringspar:
– Still læringspartneren din spørsmålene fra «underveis».
– Likte dere artikkelen? Hva var bra, hva var ikke så interessant?
– Hovedbudskapet her er at unges miljøengasjement ikke er like sterkt som før. Er dere enige? Uenige? Fortell!
– Hva menes med de tre slagordene «Vi har ingen Planet B», «La olja ligge», og «Jorda har feber»? Kom gjerne med flere forklaringer.
– Har dere deltatt på miljødemonstrasjoner?
– En av underoverskriftene er «Annerledes på bygda?». Hva er annerledes på bygda når det gjelder klimaendringer og ekstremvær i forhold til i byene? Er det egentlig så stor forskjell? Hva rammer oss alle, når bøndene får ødelagt sine avlinger og livsgrunnlag?
Klassesamtale/grupper:
– Hva er hovedformålet med teksten, tror dere?
– Hva gjorde mest inntrykk i teksten?
Videre:
– Internett er full av reportasjer og saker om at unge ikke bryr seg like mye om klima nå, som før pandemien. Les deg igjennom noen av dem og finn noen likhetstrekk i hva som står som forklaringer.
– Skriv et essay der du drøfter begrepene «aktivisme», «klimakrise», «engasjement», og «miljøkatastrofer».