Kritikerprisen: Guri Fjeldberg er Årets kritiker!

Guri Fjeldberg ble i dag kåret til Årets kritiker av Norsk kritikerlag. I takketalen la hun blant annet vekt på lærerrike møter med norske skoleelever og samarbeidet med Foreningen !les og Uprisen.

Skrevet mars 5, 2015 i Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

Årets kritiker: Guri Fjeldberg (t.v.) ble i dag kåret til Årets kritiker. Her veileder hun elever ved Lundenes skole. Foto: Hege Fjeld.

Årets kritiker: Guri Fjeldberg ble i dag kåret til Årets kritiker. Her veileder hun elever ved Lundenes skole. Foto: Hege Fjeld.

Guri er utdannet journalist, norsklærer og vaktmester. Hun har en master i barnelitteratur fra universitetet i Newcastle, og har lenge vært en sentral kritiker i Bergens Tidende og for Barnebokkritikk.no.

I mange år har Guri bidratt i Foreningen !les sitt arbeid med å tilrettelegge for formidling, samtaler og kritikk av litteratur blant barn og ungdom. Hun har vært spesielt knyttet til Uprisen – årets ungdomsbok, blant annet ved å veilede juryklasser under leseperioden i prisarbeidet. Hun har vært på flere klassebesøk rundt omkring i Norge, hvor hun har jobbet med å utvikle elevenes ferdigheter i litteraturkritikk og kjennskap til forskjellige lesemåter. I tillegg har hun bidratt med sin kompetanse og sine erfaringer under lærerseminarer og videreutvikling av Uprisen.

I takketalen som Årets kritiker trakk hun frem møtene med unge lesere og samarbeidet med Foreningen !les.

– Vi kritikere av barne- og ungdomslitteratur anmelder bøker som ikke er ment for oss sjøl. Det gir noen ekstra utfordringer. Jeg har blitt en mye bedre anmelder av alle diskusjonene jeg har hatt med elever rundt om i Norge, særlig i forbindelse med Uprisen. Tusen takk for alt dere har lært meg – om hva som gjør en bok god og om hvor mange måter det går an å lese på! Og tusen takk til Foreningen !les. Jeg er så glad for at dere sørger for at kritikere og ungdomslesere møtes, sa hun blant annet i sin takketale.

Foreningen !les vil gjerne takke Guri for et godt samarbeid så langt og gratulere henne med prisen som Årets kritiker. Det er så fortjent!

Hilsen oss i Foreningen !les