!les20: – Bøker er empatimaskiner

Forfatter Jan Tore Noreng er oppatt av empatien vi opparbeider oss som lesere. – Forskningen har allerede etablert at du blir bedre til å lese og forstå andres følelser hvis du leser bøker. Boka trenger heller ikke lades, skriver han i ukens 20-årstekst.

Skrevet mai 29, 2017 i Bibliotek/lærer, Foreningen !les 20 år: 1997 - 2017, Lærer ungdomsskolen, Lærer videregående, Nyheter Legg inn kommentar

Foreningen !les er 20 år i år. Hver uke gjennom året vil vi publisere tekster fra ulike personer som har bidratt i vårt arbeid med å etablere engasjement for lesing og skape interesse for litteratur.

Ukas tekst er fra forfatter Jan Tore Noreng. Jan Tore vant Uprisen – årets ungdomsbok i 2016 for romanen #alfahann. Et utdrag fra boken var med i tXt-aksjonen Panser, og Jan Tore deltok under lanseringen av aksjonen på Biblo Tøyen. Et utdrag fra hans bok, Ukjent fare, vil være med i høstens Boksluker-antologi.

«På biblioteket kan du låne bøker gratis. Hos bokhandleren kan du kjøpe bøker og ha dem hele livet, eller gi bort i gave til noen du er glad i. Bøker er empatimaskiner.

Grensesnittet er enkelt, og tilkoblingen er trådløs. Du trenger sjelden å lade boka, faktisk bruker den ikke strøm i det hele tatt. Den gir deg tilgang til utallige utrolige eller realistiske fortellinger, fantastiske eller velkjente verdener. Og når nervebanene dine har fullført tilkoblingen – noe som burde være på plass i løpet av de første sidene, uten at du behøver å gjøre noe  annet enn å lese videre, så SER du faktisk verden gjennom øynene til et helt annet menneske. Du FØLER og HANDLER som hovedpersonen føler.

Det finnes ingen risiko, bortsett fra en viss fare for avhengighet når du skjønner hvilke muligheter som ligger i denne teknologien. Likevel kan du være med på et bredt spekter av aktiviteter som om det var du som gjennomførte dem. Du kan hoppe i fallskjerm, forelske deg for første gang, ta livet av et menneske, oppleve heroinrus, slåss og tape mot en overlegen motstander, oppklare en forbrytelse, være med på å bygge en by, kjenne hvordan depresjon føles, ligge med noen av samme kjønn. Og masse mer!

Bøker er vidunderlig empatiteknologi. Forskningen har allerede etablert at du blir bedre til å lese og forstå andres følelser hvis du leser bøker. Lesere er rett og slett bedre mennesker!

Konsekvensen av denne kunnskapen må være at foreldre, skolen og myndighetene straks innser hvor viktig dette er, og tar steg for å få opp antallet lesere. Det synker på ungdomstrinnet i forhold til mellomtrinnet, men én ting har jeg observert ved selvsyn: på de skolene hvor man gjør NOE for at elevene skal lese, er det flere som gjør det. På de skolene hvor man ikke har noen spesielle tiltak for at elevene skal lese, bortsett fra pålagt litteratur og annet sånt som læreren bestemmer, er det ikke like mange som gjør det.

Det nytter med andre ord å arbeide for lesing, sånn som Foreningen !les har gjort i tjue år. Jeg håper dette er like tydelig for de som bestemmer og deler ut penger, som det er for meg. Uten Foreningen !les hadde vi hatt mindre engasjement rundt lesing i Norge, og det ville gått ut over oss alle. I tillegg ville vi ha tapt hele generasjoner til Facebook og Snapchat, og det kan vi rett og slett ikke godta!

Foreningen !les gjør en god og viktig jobb. Gratulerer med tjue år, og lykke til med det videre arbeidet!»

NB! Torsdag 1. juni kl 17 holder Jan Tore Upris-foredraget på Café Stift, Kulturhuset Banken, under Litteraturfestivalen på Lillehammer.