– Å få forsvinne i litteraturen er magisk

Generalsekretær i Norsk Bibliotekforening, Ann Berit Hulthin, minnes en knall rosa bok som het «Lukas-Kasha». Slik ble hun hekta på fantasysjangeren. For Ann Berit er det å få forsvinne i litteraturen magisk. Les hennes 20-årstekst her.

Skrevet juni 19, 2017 i Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Lærer videregående, Nyheter Legg inn kommentar

Foreningen !les er 20 år i år. Hver uke gjennom jubileumsåret vil vi publisere tekster fra ulike personer som har bidratt i vårt arbeid med å skape leselyst blant barn, ungdom og voksne.

Denne uka kommer teksten fra Ann Berit Hulthin. Ann Berit er generalsekretær i Norsk Bibliotekforening og sitter i styret til Foreningen !les.

«Av og til trengs det noen stearinlys for å tenne leselysten.

Kjære Foreningen !les, gratulerer med dagen, og håper dere kan være med og tenne mange flere lys i årene som kommer.

Leselyst kommer ikke av seg selv, men må stimuleres. Dette står i den nye stortingsmeldingen om skole. Jeg er ikke sikker på hvor min egen leselyst kom fra, men jeg ble lest for hjemme, eventyr, brødrene Grimm, Asbjørnsen og Moe.

Og så kom barneskolen. Der var det dyktige lærere som leste høyt for oss elever, enten det var matpakkespising eller kosetime. De leste klassikere som Onkel Toms hytte og Jorden rundt på åtti dager. Det var stas å høre skumle eventyr fra Regine Normanns Ringelihorn. Da vi hørte fortellingen Makt mot makt om draugen og dauinger, slo læreren av lyset i klasserommet. Alt som var lyst i rommet var et blafrende stearinlys. Det var skummelt, og spennende, deilig og fælt på samme tid.

Den samme spenningen fant jeg ikke i de små bokhyllene bakerst i klasserommet som utgjorde skolebiblioteket. Fordelen med disse hyllene var at bøkene bare sto der, så det var bare å kikke og låne med seg hjem når som helst. Ingenting var begrenset til bibliotekbesøk en time i uken. Skolebiblioteket ble ikke brukt pedagogisk eller som en del av undervisningen på min skole på slutten av syttitallet. Der var det bare hyggelesing. Og slik er det fortsatt på mange skoler. Takk til Foreningen !les som gjennom alle sine prosjekter som for eksempel Bokslukerprisen, Uprisen eller Ungdommens kritikerpris når frem til barn og unge.

Jeg husker godt når nye bøker ble kjøpt inn i bokhyllebiblioteket vårt. De nye bøkene ble vist fram, det var krim for barn, og så en knall rosa bok som het Lukas-Kasha – hans to første liv. Og dermed var jeg solgt til fantasy. Barna trenger stimulering av lesegleden. De trenger å få muligheten til å lese en hel bok, kanskje for første gang, snakke om den, diskutere – ja, kanskje til og med krangle? For så viktig kan bøker være. Like viktig som livet.

Å få forsvinne i litteraturen er magisk. Tenk at vi nå får være de som gir slike opplevelser videre. Norsk Bibliotekforening er takknemlige for å få samarbeide med jubilanten. Høytlesning førte meg til bøkene og litteraturens verden – en verden jeg i dag ikke kan forestille meg å være foruten.

Gratulerer med hele 20 år – og vi i Norsk Bibliotekforening skal være med og tenne stearinlys med dere!»