Samtidslitteratur til elever

Er du lærer eller bibliotekar? Det er fortsatt mulig å melde seg på Tid for ti på 7. trinn og tXt og Faktafyk i ungdomsskolen.

Skrevet oktober 30, 2021 i Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Lærer videregående, Nyheter

Bokslukerprisen på mellomtrinnet (FULLTEGNET)

Bokslukerprisen er en nasjonal leselystpris for elever på mellomtrinnet i regi av Foreningen !les. Prisen har til hensikt å fremme lesing og leselyst, og løfte fram gode norske bøker for aldersgruppen 10-12 år. Bokslukerprisen er støttet av Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Årets antologi har et opplag på 127 000.

Dessverre er samtlige papirutgaver av antologien bestilt, men skoler kan delta i prisarbeidet digitalt. Les mer her

Tid for ti på 7. trinn

Tid for ti er ein nasjonal nynorsk leseaksjon på 7. trinn. Hjartet i aksjonen er ein antologi med nyare bøker tilpassa målgruppa. Neste antologi kjem i januar 2022. Boklista er under arbeid, men vi har no opna for påmelding.

PÅMELDINGSSKJEMA FINN DU HER

Les meir om aksjonen her

tXt i ungdomsskolen

tXt-aksjonen er Norges eldste og største leselystaksjon i ungdomsskolen. Alle påmeldte får en antologi med utdrag fra nyere norske og oversatte skjønnlitterære ungdomsbøker.

PÅMELDINGSSKJEMA FINN DU HER

SE BOKLISTE HER

Les mer om tXt her

Faktafyk i ungdomsskolen

Faktafyk er et sakprosamagasin for ungdomsskolen som inneholder nyskrevne artikler, intervjuer og bokutdrag. Neste nummer kommer i januar 2022.

PÅMELDINGSSKJEMA FINNER DU HER

Les mer om Faktafyk her

Rein tekst i videregående skole (FULLTEGNET)

Rein tekst er en litteraturaksjon i videregående skole. Alle påmeldte får en antologi med utdrag fra norske og oversatte bøker innen skjønnlitteratur og sakprosa.

SE BOKLISTE HER

Les mer om Rein tekst her

Ta kontakt med oss på les@foreningenles.no dersom du har spørsmål.