Hunger for sakprosa

Faktafyk. Det er tittelen på det rykende ferske sakprosamagasinet for ungdom som Foreningen !les nå lanserer. Magasinet vil bli lest og diskutert av 70 prosent av alle elever i ungdomsskolen.

Skrevet november 16, 2012 i Bibliotek, Faktafyk, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Les mer om magasinet her.

Foreningen !les har i 15 år vært en aktiv formidler av nyere norsk og oversatt litteratur innen ulike sjangre. Nå utgir foreningen Faktafyk, et sakprosamagasin om saker ungdomsskoleelever er opptatt av. Første nummer kommer i et opplag på hele 135 000, og gir elever muligheten til å lese om aktuelle og relevante historier fra virkeligheten.

– At cirka 70 prosent av alle ungdomsskoleelever har bedt om å få tilsendt Faktafyk, forteller oss at magasinet er etterspurt, men også at det er behov for mer sakprosa til ungdom, sier redaktør for Faktafyk i Foreningen !les, Kristine Isaksen.

Faktafyk skal bli et årlig sakprosamagasin med utdrag fra bøker og nyskrevne artikler, intervjuer og faktabokser. I første nummer kan ungdom blant annet lese tegneserie, anmeldelser av ungdomsbøker og bokutdrag om dataspill og fotball. De kan lese artikler om testing av mopeder, monsterøgler på Svalbard og hva som skjer i kroppen når man blir forelsket, samt intervju av bandene Death By Unga Bunga og Razika.

– Bredde, dybde og kvalitet er viktige ingredienser i Faktafyk. Det gjelder utdrag fra allerede utgitte bøker og artikler som produseres spesifikt til magasinet, sier Isaksen og legger til:

– Ungdom ønsker flere historier fra virkeligheten, men det finnes for få gode sakprosabøker for denne målgruppa. Faktafyk er en måte å møte et behov, men også vekke en interesse på. Vi håper samtidig at forlagene vil ta ansvar og utgi flere sakprosabøker.

Fakta om Faktafyk:

– Gratis sakprosamagasin i ungdomsskolen som utgis en gang i året. Opplag nr 1 2012: 135 000.
– Utgis av Foreningen!les i samarbeid med Lesesenteret i Stavanger. Økonomisk støttet av Utdanningsdirektoratet.
– Et klassesett er på 30 stykker, inkludert oppgavesamling til lærere og plakat.
– Nettside: www.foreningenles.no/faktafyk9

Kontakt:
Redaktør Kristine Isaksen, tlf: 952 01 968, e-post: kristine@foreningenles.no.
Daglig leder i Foreningen !les Wanda Voldner, tlf: 997 26 531, e-post: wanda@foreningenles.no.

Les Kristine Isaksen innlegg om Faktafyk som stod på trykk i Klassekampen mandag 5. november her.

Foto omslag: Julia Naglestad/B13.no.