Les og lek Bak den svarte porten

I prosjektet Les og lek for SFO og småtrinnet, har vi nå publisert nye, morsomme leker og aktiviteter til månedens bok i oktober: «Bak den svarte porten» av Anders Bortne og Skinkeape (ill.).

Skrevet oktober 10, 2023 i Bibliotek/lærer, Boktips

Bak den svarte porten er en spennende og litt skummel bok som passer godt i høstmørket og spesielt godt rundt halloween.  Samtidig er det en fin fortelling om mot og vennskap, med kreative og stilsikre illustrasjoner.

Vi håper dere har anledning til å låne eller skaffe boka til skolen, og at dere vil lese og leke sammen med barna.

Vi har laget et forslag til opplegg for lesestunden og tilbyr også en rekke forslag til leker og aktiviteter som passer til boka, f.eks.: «Med bind for øynene», «Skumle mønstre» og «Tegn din magiske hånd».

Dere finner forslag til lesestund, leker og aktiviteter ved å følge denne lenka.

De ulike aktivitetene er presentert med tekst, bilder og video, og de er både enkle å gjennomføre og mulige å kombinere på ulike måter. Dere kjenner gruppa og vet best hvordan dere legger til rette for at barna deres leser, leker, gjør tegne- og andre formingsaktiviteter osv.

På nettsiden finner dere også plakater som dere kan skrive ut og henge opp. Hvis dere ønsker mer inspirasjon, kan dere også lese mer om hvordan dere kan lese og leke bøker her.

Vi minner samtidig om ressursene til Une og skolestarten og Regnværsdagen – månedens bok i henholdsvis august og september. De er fortsatt tilgjengelige på nettsidene.

Her er direkte lenke til opplegget til Une og skolestarten, og denne lenka går direkte til opplegget til Regnværsdagen.

Månedens bok i november er To små riddere av Bjørn F. Rørvik og illustratør Alice Bjerknes Lima de Faria.

Leker og aktiviteter til denne boka vil bli lagt ut på nettsidene før 1. november 2023.

Spørsmål? Ta kontakt med troels@foreningenles.no