Bak den svarte porten

Anders Bortne og Marianne Gretteberg Engedal (illustratør), Gyldendal 2021.

En bildebok om Halloween, redsel, mot og uventet vennskap.

Bak den svarte porten er både en spøkelsesfortelling og en fortelling om å få en venn.

Gjør deg kjent med boka. Her kan du bla i de første sidene:

Se leker og aktiviteter til Bak den svarte porten under!

Farger i boka: Mørke nyanser i lilla, blått og sort. Kontrastfarger i oransje og rosa.

Klikk på bildene under og kom til aktivitet

Bli inspirert

Klikk på bildene under og få mer inspirasjon

Om forfatteren og illustratør

Anders Marius Bortne

Anders Marius Bortne (f. 1973) er forfatter og musiker.

Han har skrevet flere bøker og tegneserier for voksne. Heldigvis ville han også skrive for barn.

Bak den svarte porten er hans første barnebok.

Foto: Agnete Brun / Gyldendal.

Marianne Gretteberg Engedal

Marianne Gretteberg Engedal (f. 1986) er illustratør og forfatter. Hun kaller seg også for «Skinkeape». Det er kunstnernavnet hennes.

Hun har laget bøkene om Kjell som er født inn i en tjuvefamilie: Pølsetjuven (2019), Polititjuven (2021) og Verdas rikeste tjuv (2023) utgitt på Samlaget. Andre bildebøker hun har illustrert er Mieko danser (2023), Arkimedes og vindmølla (2020) og Arkimedes og appelsinskrellaren (2023) utgitt på Gyldendal.

Foto: Ingrid Styrkestad