
Une og skolestarten
som ikke går helt etter planen grunnet store doser uhell, alvorlige sykkelproblemer og et enormt dyr som egentlig ikke hører til på land.
Henriette T. Osnes, Aschehoug 2022.
I august passer det godt å lese og leke boka Une og skolestarten.
Boka handler om at Une skal starte på skolen, men den handler like mye om å krasje på sykkel og om å kunne si unnskyld. Dette er en fantasifull bok hvor mye rart skjer, for eksempel møter vi en snakkende mus og en hjelpsom blåhval. Hvis det er flere som gruer seg til å starte på skolen, kan dere bruke denne boka til å ufarliggjøre skolestarten.
Une og skolestarten inspirerer til både bevegelse, tegne- og maleaktiviteter. Under finner du mange fine aktiviteter barna kan gjøre både før og etter dere leser boken.
Under «inspirasjon» finner dere også en egen spilleliste til boka, som dere kan bruke i aktivitetene eller bare lytte til.
Bla i boka:
Lesestund
Fortell om din egen skolestart. Les og se på bildene i boka, og snakk om det som skjer. Her er forslag til opplegg hvis dere vil lese Une og skolestarten sammen med barna.
Plakater til å henge opp:
- Une og skolestarten – plakat med forside
- Une og skolestarten – plakat fra oppslag – brev fra skolen
- Une og skolestarten – plakat fra oppslag – Une sykler
Aktiviteter
Klikk på bildene under og kom til aktivitet
Une på sykkeltur: hinderløype til musikk
Det er første skoledag, og Une sykler til skolen. Bruk musikk og lag en hinderløype!
Til denne leken trenger du litt plass, enten inne eller ute. Lag en hinderløype med en benk, noen stoler, eller det du har tilgjengelig i rommet.
Bruk musikk, for eksempel musikken som er brukt i filmen over. Når du setter på musikken, skal elevene bevege seg gjennom hinderløypa. Når du stopper musikken, gir du barna noen utfordringer.
Eksempler på utfordringer til barna:
- Une sykler til skolen, men må skynde seg for å rekke frem til første skoledag. Gi barna i oppgave å sykle superfort gjennom hinderløypa.
- Une kommer til en bratt oppoverbakke. La barna late som om de må sykle opp den bratte bakken – det er veldig tungt!
- Nå skal Une sykle ned den siste nedoverbakken til skolen, men hun klarer ikke å stoppe sykkelen og kræsjer i rektor! Barna må late som de sykler fort ned bakken gjennom hinderløypa. Når musikken stopper, kan barna late som de kræsjer i rektor.
Å, neeeeei! Une har krasjet i selveste rektor! Og se på rektor: hun har fått sykkelspor i ansiktet! Nei og nei! (oppslag 7 i Une og skolestarten).
TIPS:
- Les eller fortell fra de ti første sidene i boken sammen med barna før dere leker hinderløypen (fram til der Une kommer frem til skolen).
- Hvordan går det med rektoren og Une? Snakk sammen med barna om hva de tror.
- Lag unnskyld-kort (se egen aktivitet). Se også leken «Levere Unnskyld-kort til rektor»
- Se forslag til spilleliste under «inspirasjon» nederst på siden.
Kræsj-sisten til musikk
Sett på musikk og lek kræsj-sisten!
Denne leken er en versjon av «har’n». Siden dere trenger litt plass, kan dere gjerne leke utendørs eller i et større rom som en gymsal.
FØR DERE LEKER:
Merk av et område i enden eller i et hjørne av rommet. Dette skal være et «sykehus».
Finn fram til passende musikk som du kan sette på når leken er i gang. Se gjerne forslag til spilleliste under «inspirasjon».
LEK:
En av barna later som hen er Une som «sykler» rundt, gjerne uforsiktig, og er den personen som «har’n».
Hvis man blir tatt av Une, må man legge seg ned og late som om man er påkjørt. Men man kan bli fri igjen! Da må to til fire barn samarbeide om å bære deg til sykehuset samtidig som de sier «bæ-bu-bæ-bu» på veien dit.
Når man står ved en person som er «påkjørt» og som skal fraktes til sykehuset, kan man ikke bli tatt.
For Une er det er om å gjøre å kjøre på flest mulig før læreren skrur av musikken. Når musikken stopper, er det et nytt barn som leker at hen er Une og har “har`n”.
TIPS:
Leken kan bli litt kaotisk og bråkete. Bruk derfor gjerne musikk til leken, det kan ofte virke samlende. Se forslag til spilleliste under «inspirasjon».
I denne leken øver vi på blant annet samarbeid, grovmotorikk og fiksjon.
Mal din fantasivenn
Mal din egen fantasivenn. Blir det et menneske eller et dyr, eller noe annet?
Bruk fargepalett fra boka. Bland gjerne fargene selv. La barna tegne med blyant først, før de maler.
Tegningene i boka er fargesterke, litt uvørne i streken og har mye energi. Figurene er tegnet med sorte omriss. Bruk gjerne sort penn/sort maling for å lage omriss. Slik vil tegningene få et uttrykk som ligner illustrasjonene i boka.
La malingen tørke før dere lager strekene til omriss.
DU TRENGER:
- Blyant
- Maling, vannfarger eller akrylmaling
- Sort tusjpenn, fettstift eller sort maling til omriss
- Papir (gjerne malepapir eller kartong)
TIPS:
Et alternativ til å kjøpe maling er å lage en egen, miljøvennlig klumpemaling. Se enkel oppskrift her.
Heng opp alle fantasivennene dere lager etter hverandre på veggen.
- Dette trenger du.
- Bruk fargene i boka.
- Tegn først med blyant.
- Fargelegg med maling.
- Tegn omriss etter at malingen er helt tørr.
- Lag en utstilling!
Foto: Kunst i Skolen.
Tegn din egen tegneserie
Lag tegneserier med noen ruter på ark, for eksempel tre ruter eller last ned og skriv ut tegneseriemal (PDF).
Barna kan tegne en historie om Une eller sin egen skolestart. I tegneseriemalen er det to sider:
Side 1: Hva skjer når Une faktisk kommer seg på skolen? Går det bra eller skjer det mer rare ting?
Side 2: Tegn din egen skolestart, sånn den var eller sånn den kunne vært.
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Papir
TIPS:
Heng tegningene opp på veggen og lag en utstilling
Foto: Kunst i Skolen.
Skriv unnskyld-kort
Har du noen du vil si unnskyld til? Lag et fargerikt kort sånn som Une og hvalen!
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Papir i farger
- Saks
TIPS:
Last ned og skriv ut plakat (PDF) og sett den frem sammen med boka på sidene med kortet fra Une. Brett papir som kort og sett frem farger, så kan barna lage kort selv når de har lyst.
- Dette trenger du.
Foto: Kunst i Skolen.
Une og brevet til rektor. Rødt og grønt lys
Det kan være vanskelig å si unnskyld – i hvert fall ansikt til ansikt.
I boken om Une og skolestarten, får Une derfor den ide at hun kanskje kan si unnskyld ved å levere et unnskyld-kort til rektor på sykehuset, før rektor våkner.
«Une og brevet til rektor. Rødt og grønt lys» er en variant av rødt lys-leken.
Det er samtidig en rolle-lek der barna leker at de er Une og blåhvalen, mens den voksne spiller rollen som rektor som ligger på sykehuset.
Mens rektor ligger og sover i sykesengen, skal barna liste seg frem for å levere unnskyldkortet, uten at rektor våkner/oppdager dem.
Hvor: Leken kan gjennomføres i en gymsal som i filmen, på et grupperom eller ute.
Du trenger:
– Et ark eller «unnskyld-kort» per gruppe som barna sammen kan bære med til den som spiller rektor. En benk eller liknende som kan være sykehussengen der «rektor» kan ligge.
Instruksjon:
Alle barna stiller opp i den ene enden av rommet.
Personen som spiller rektor legger seg på en benk i motsatt ende av rommet og er «rødt lys».
Rektor sover, men halvvåkner med jevne mellomrom og setter seg da opp i sengen.
Når den som leder leken sier «gå!», lister barna seg mot sykesengen og «rektor».
Når rektor setter seg opp i sengen og halvvåkner eller mumler i søvne, skal alle barna stå helt stille.
Når rektor igjen legger seg og sovner på nytt, kan barna liste seg videre.
Hvis rektor ser at barna går eller rører på seg, må de gå tilbake til start.
Leken kan avsluttes når barna klarer å komme frem til rektor med unnskyld-kortet, uten å bli sett eller at rektor våkner. Kortet kan for eksempel legges på magen til rektor.
Deretter lister barna seg tilbake til start.
Også på turen tilbake må de stoppe når rektor setter seg opp.
Tips:
– Barna kan nærme seg rektor i gruppe som beskrevet over – eller de kan gå individuelt. Da kan de ha med seg hvert sitt kort eller ark. Hvis barna har laget unnskyld-kort i forkant, kan de bruke disse kortene.
– En elev kan spille rollen som rektor.
– Barna kan også liste seg, eller gå baklengs tilbake til start etter å ha levert unnskyldningen. De kan også gå på alle fire eller åle seg tilbake – i et forsøk på å unngå å bli sett av rektor.
Form egne figurer
Lag egne figurer av Une, hvalen og musen. Se på tegningene i boka og prøv å etterligne figurene både i form og farger.
Dere kan også lage en skulptur, for eksempel et menneske og en hval med inspirasjon fra kunstneren Niki de Saint Phalle. Se «Kunst å bli inspirert av» under «Inspirasjon».
DU TRENGER:
- En deig – for eksempel: leire/lekedeig/plastelina/trolldeig.
- Maling eller konditorfarge.
TIPS:
Lag en egen lekedeig. Dere kan farge deigen med konditorfarge og etterligne fargene som er brukt i boka. Lekeleiren kan brukes flere ganger på samme måte som plastelina og holder flere uker hvis den oppbevares i plast.
Lek med figurene, og lag historier om dem. Eldre elever blir kanskje inspirert til å lage animasjonsfilmer?
- Dette trenger du.
- Se på bildene i boka og lag egne figurer.
- Eksempel på figur.
Foto: Kunst i Skolen.
Lag og spill memospill med tegninger fra boka
Lag et memospill med tegninger fra boka.
Bla i boka, gå på skattejakt og se om dere finner tegninger av ting og figurer som dere kan se etter når dere tegner kortene. Oppmuntre gjerne barna til å «hermetegne» og forsøk å se hvordan illustratøren har tegnet de forskjellige tingene.
For å kunne spille spillet må dere lage to og to par med kort.
- Som forside kan dere bruke malen: memospill – forside (PDF).
- Som bakside til spillet kan dere bruke malen: memospill – bakside (PDF).
DU TRENGER:
Tegnesaker
Saks
Papir
Kartong, papp eller tykt papir
Limstift
TIPS:
-To og to går sammen og tegner utvalgte tegninger fra boka, på hvert sitt kort, som danner kortpar til spillet. For eksempel kan en eldre elev tegne og en yngre elev fargelegge et kortpar. Dere kan også bruke matpapir til overføringstegning, og tegningene kan klippes ut og limes på tykkere papir eller papp.
-Istedenfor tegninger inspirert av boka, kan dere bruke utvalgte ord hentet fra boka. Velg noen ord, skriv ordet på norsk på ett kort og det samme ordet på et annet valgt språk på det andre kortet. Slik danner de et språkpar.
– Lag en egen boks til spillet. Etikett til boksen (PDF) kan skrives ut og limes på f.eks. en tidsskriftssamler.
Her finner du spilleregler til spillet memo (PDF).
- Du trenger tegnesaker, saks, papp og limstift.
- Tegn fra boken.
- Tegn to like kort. Klipp ut.
- Lim mønsterarket på en kartong eller tykt papir. Klipp ut kortene.
- Lim til slutt tegningen på baksiden.
- Nå kan dere spille!
LAG SPILLESKE AV BOKS ELLER TIDSSKRIFTSAMLER:
Memospillet kan for eksempel få plass i bokhyllen sammen med bøkene.
- Du trenger boks og limstift. Skriv ut etikette til boksen (se over)..
- Bruk limstift.
- Lim arket på boksen.
- Ferdig!
Foto: Kunst i Skolen.
Tegn din maskot
Har du også en liten følgesvenn, en maskot eller et kjæledyr? Eller kanskje en favoritt kosebamse?
Une har musen som sin følgesvenn – tegn din eller finn på en!
Bruk gjerne malen som du kan laste ned og skrive ut.
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Papir
TIPS:
Skriv ut denne malen (PDF) og legg den frem på et bord sammen med tegnesaker og papir. Da kan barna tegne selv når de har lyst!
Foto: Kunst i Skolen.
Unes kommandolek
Instruksjon: Denne leken kan gjøres både før, under og etter at man har lest boken. Det er en lek som trener konsentrasjon, reaksjonsevne, samarbeid og kreativitet.
Be elevene om å spre seg utover gulvet. Mellom hver kommando er det ikke lov å komme nær hverandre eller snakke.
Deretter ber man barna gå rundt i rommet før du roper ut den første kommandoen. La dem prøve dette en stund før du klapper i hendene og roper “stopp”, for så å forklare neste kommando. Øvelsen kan bygges ut med flere kommandoer eller færre. Det er fint om de ulike oppgavene varierer mellom om man jobber alene eller sammen og om det er i stillhet eller med bevegelse/lyd.
Hvis man ønsker kan de siste som gjør kommandoene “gå ut av leken”, slik at det får et konkurransepreg, men dette er ikke nødvendig.
Forslag til kommandoer:
Blåhval – alle i rommet lager en kjempestor klump og lager hval-lyder
Une – 1 og 1 sykler lykkelig rundt og nynner på en sang.
Rektor – 1 og 1 slenger seg ned på bakken og later som om de er overkjørt. Læreren går rundt og spør “Hvor er du skada?”, elevene må da improvisere et svar.
Unnskyld – elevene går sammen 2 og 2. På impuls/improvisert skal den ene være lei seg og den andre finne på en oppdiktet grunn til å si unnskyld.
Dansestopp
«Aquarium» av Camille Saint-Saëns (fra «Dyrenes karneval») er fin å leke dansestopp til.
Ta utgangspunkt i havdyrene som nevnes i boka. Barna kan være hval, makrell, krill og krabbe. Barna kan også velge å være andre havdyr.
Dans mens musikken spiller. Frys/stans når musikken stopper.
TIPS:
Se spilleliste til Une og skolestarten under inspirasjon.
Vannlek
Er det tørr asfalt ute, er det supert med en ute-sprute-male-vannlek!
DU TRENGER:
- Vann og bøtte
- Malerpensler
- Spruteflasker
- noe som lager spor (hjul, føtter, hender)
TIPS:
Tegn med spor ute! Finn frem sykler, sparkesykler, baller eller annet dere har som kan lage spor med vann på tørr asfalt.
Obs! Ikke kjør over rektor 🙂
Bruk malepensler som holder godt på vann og er litt store.
- Dette trenger du.
- Mal med pensel på tørr asfalt!
- Du kan male stort!
- …og fort! Så ikke bildet forsvinner.
- Med spruteflaske eller vannslange kan man lage enda større tegninger. Kanskje en hel hval?
Foto: Kunst i Skolen.
Bli inspirert
Klikk på bildene under og få mer inspirasjon
Spilleliste
Her er forslag til sanger, musikk, regler eller dikt som passer til Une og skolestarten.
Musikk som finnes på strømmetjensten Spotify:
- Sykkelvise, Freddy Kristoffersen og Asa Wentzel (brukes i sykkellek)
- Gammel sykkel, Tre små kinesere
- Sykkeltur, Olsenbanden jr
- Unnskyld er det vanskeligste ordet å si, Bare Egil og Aslag:
- Unnskyld, Aino Åsland
- Første dag i første klasse, Hogne Moe
- Hval lyder, https://open.spotify.com/track/7hY4I1AJB3qjChEfeeZsbM?si=4a47f6a98cfe4428
Musikk som finnes i appen Trall:
- Prende la vela (Trall)
- Ha ha (Trall)
- Camille Saint-Saëns: Dyrenes karneval: Akvarium
Tekst til Alfabetsangen (ABC, så lett som bare det)
A B C så lett som bare D E F,
G og H og I og J og K,
L M N og O og P og så en liten Q, mø!
R S T og U,
V og W,
X Y Z så lett,
og til slutt hva kommer så:
Æ Ø Å.
Bli inspirert av kunst
Kunstner: Niki de Saint Phalle, skulptur
Niki de Saint Phalle (1930-2002) var en kunstner som lagde store og fargerike skulpturer.
Hun bodde i Frankrike og USA. Da hun levde, var det ikke mange kvinner som lagde så store skulpturer. Niki ble
kjent for fontener og store skulpturer av kvinner, insekter og dyr.
Skulpturene hennes har mange, klare og sterke farger. Hun brukte ulike materialer som sten, glass og fliser i kunsten sin, og som hun ofte brukte i mosaikk.
Hun reiste rundt i verden og samlet materialer til skulpturene sine, og i dag kan du se skulpturene hennes på flere museer, i parker og byer verden over. I Norge kan du se en av fuglene hennes i Ekebergparken i Oslo.
Bilde 1: Nana on a Dolphin, Niki de Saint Phalle, 1998. National Museum of Women in the Arts, Washington, USA. Foto: Carol M. Highsmith
Bilde 2: Fontain de de Château-Chinon, Frankrike, fontene av Niki de Saint-Phalle og Jean Tinguely, 1988. Foto: Franzrycou, CC BY-SA 4.0
Se film der du ser skulpturene i bevegelse her.
Bilde 3: Niki de Saint Phalle: L´ouiseau Amoureux Fontaine, 1993. Utstilt på Accademia di architettura – Università della Svizzera italiana, i Italia. Skulpuren kan også ses i Ekebergparken i Oslo. Foto: Evergreen68, CC BY-SA 3.0
Om forfatteren og illustratør

Henriette T. Osnes
Henriette Tomter Osnes (f. 1990) er utdannet illustratør og grafisk designer fra Kunsthøgskolen i Oslo, Curtin University i Perth og Høyskolen Kristiania. I tillegg er hun utdannet barnehagelærer fra Dronning Mauds Minne Høgskole i Trondheim. Hun jobber som illustratør, veggmaler og grafisk designer. Une og skolestarten er hennes første utgivelse for barn.
Foto: Julie Pike