Opplegg til Søppelmote
Mål med opplegget
Å vekke elevenes interesse for sakprosa:
✓gjennom at elevene utforsker tekstene
✓gjennom at elevene setter ord på sin personlige leseopplevelse
✓gjennom at elevene diskuterer temaer som tas opp i teksten
✓gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekster
✓gjennom at elevene reflekterer kritisk over tekstenes påvirkningskraft og troverdighet
✓gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekster
Opplegget baserer seg på en dynamisk og rullerende versjon av prinsippet om IGP: Individuelt –Gruppe –Plenum. Tanken er at elevene skal jobbe på disse tre måtene i klasserommet i løpet av en økt. Slik får de tenkt, lest og eventuelt skrevet på egenhånd og diskutert og eventuelt skrevet i samråd med læringspartnere hvor lærer kan være i rommet og moderere og hjelpe. Innimellom skal lærer også få mulighet til å løfte spørsmål og elevinnspill til hele klassen, styre ordet og samle klassens tanker i større grad. Om man lar elevene tenke, lese og skrive individuelt eller i liten gruppe først og være forberedt, vil lærer kunne oppnå et større muntlig engasjement i plenum. Flere «tør» å melde seg på
Før lesing
Klassesamtale og individuelt/gruppe
Skriv tittelen «Søppelmote – Vi må bli meir bevisste forbrukere av klær», gjerne på grønntavle, med kritt om tilgjengelig. La det høres litt at du setter i gang timens tema. Artikkelen er til som informasjon om, og nyansering av et samfunnsproblem for elevene, men også som en vekker.
Be elevene snakke seg imellom om tittelen, i læringspar eller i grupper på 3-4 og ta utgangspunkt i spørsmål som:
-Hva er det første dere tenker på når dere hører ordet «Søppelmote?
-Hva legger dere i ordet?
-Hva vil det si å være bevisst?
-Hva vil det si å være en bevisst forbruker? (miljøavtrykk, etikk i produksjonen, overforbruk, behov etc.)Ta en runde i plenum og hør hva de ulike gruppene tenker. Hva er likt? Hva er ulikt? Husk å oppmuntre dem til å begrunne sine påstander:
-…fordi…
-grunnen til at jeg mener det er at…
-På bakgrunn av det jeg sa så…
I slike samtaler er det viktig at du som lærer spiller på lag med elevene og er begeistret for elevenes innspill. Gjenta med oppfølgingsspørsmål «… så du sier at?» «…er det det du mener?»
Repeter og resonner sammen med elevene. Spør gjerne andre om å gjenta elevenes resonnement eller om noen vil tilføye noe, med spørsmål som «Er du enig eller uenig? Begrunn», «Hva mener du om det?», eller «Hvorfor tror du det?»
Slik kan du få elevene til å delta i videre diskusjon og oppmuntre elevene til å dele sine ideer, lytte til hverandre og eventuelt også endre sin tankegang.
Les også ingressen, underoverskrifter og studer bilder/illustrasjoner før de leser hele teksten. Slik sikrer du at de unge leserne er godt påskrudde og får et større læringsutbytte av lesingen.
Det kan også være lurt å be elevene fortelle om sine forventninger til teksten: «Hva tror du den handler om?»
Underveis
Forslag:
-Sett strek under ord dere lurer på, eller liker
-Marker et avsnitt eller en setning du liker ekstra godt. Forbered deg på å begrunne hvorfor du liker avsnittet/setningen
-Les én del, altså det som kommer under hver underoverskrift, av gangen og skriv fem til ti nøkkelord til hver del før du går videre.
-Skriv ned, eller strek under alle ord du mener er viktige for å huske tekstens innhold mens du leser
-Les og la assosiasjonene vandre fritt mens du leser
Etter lesing
Individuelt
La elevene få tid til å samle notatene fra «underveis» i ett sammendrag med fullstendige setninger
Gruppe/læringspar
De elevene som ikke noterte noe mens de leste, kan dele sine inntrykk og tanker om teksten med en læringspartner eller en liten gruppe
Klassesamtale
Videre
Bruk gode nettkilder og finn ut mer om utfordringene ved overflod av forbruksvarer i samfunnet. Skriv en tekst eller hold et foredrag for klassen/gruppa.
Ta en titt i klesskapet ditt. Er det klær der du ikke bruker? Arranger en klesbyttekveld sammen med venner!