Opplegg til Benji & Banden

Mål med opplegget

Å vekke elevenes interesse for sakprosa:

✓gjennom at elevene utforsker tekstene
✓gjennom at elevene setter ord på sin personlige leseopplevelse
✓gjennom at elevene diskuterer temaer som tas opp i teksten
✓gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekster
✓gjennom at elevene reflekterer kritisk over tekstenes påvirkningskraft og troverdighet
✓gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekster

Før lesing

Klassesamtale/i grupper: 

Se på overskrift, bilder og les ingressen.
La elevene snakke seg imellom med utgangspunkt i spørsmål som:
-Hvilke forventninger får dere til teksten?
-Hvilken sjanger er dette?
-Hva synes dere om overskriften? Hva kan den bety?
-Hva tror dere intervjuet handler om basert på ingressen (det første avsnittet)?
-Hva menes med «coronastengt»? Husker dere hva dere drev med da landet var coronastengt og dere ikke kunne gjøre det dere ville? Hadde dere hobbyer som dere kunne gjøre?
-Er det noen av dere som kan spille et instrument eller som kan synge? Er det noen som spiller i band? Fortell.
-Har dere hørt om Benji & Banden før? Søk dem opp på YouTube og hør på en av låtene deres.
-Finn ut hva indierock, poprock og gatepop er, og fortell hverandre hva dere har funnet ut om sjangrene.

Underveis

-Strek under alle band og artistnavn, sangtitler, låtskrivere, boktitler og forfattere som dukker opp i intervjuet.
-Strek også under ord og setninger som du synes er interessante.
-Tenk på hva som kan være formålet med teksten. Sett gjerne en strek under deler av teksten som du mener er viktig for formålet.

Etter lesing

I makkerpar/læringspar:

-De blir kalt et 2000-talls gitar-indieband av intervjueren. Hva kan det bety basert på det dere fant ut om indierock og hva som står i intervjuet?
-Kategoriser alle navnene dere har streket under. Hvor mange bandnavn, artistnavn, sangtitler, boktitler, låtskrivere og forfattere ble nevnt i dette intervjuet?
-Hvor mange av disse har dere hørt om fra før av? Noen dere liker?
-Hver elev velger ett av navnene som de ikke har hørt om og finner informasjon om det på internett. Presenter for hverandre.

Klassesamtale/grupper:

-Hva kjennetegner intervjusjangeren? Hva slags type intervju er dette?
-Hva er hovedformålet med teksten, tror dere?
-Hva gjorde mest inntrykk i intervjuet?
-Hvorfor mener Benjamin Riis at han har blitt inspirert av litteratur i musikken sin? Kan dere skjønne hva han mener?
-Hva mener dere man kan lære av å lese en bok, et dikt eller en sangtekst?
-Mener dere at det er viktig å kunne uttrykke seg kreativt?
-Synes dere intervjuet var interessant? Hvorfor/hvorfor ikke?

Videre

-Lag et intervju av makkerpartneren/læringspartneren din. Finn ut hva makkerpartneren din liker å gjøre på fritida og intervju hen med det som hovedformål med intervjuet.
-Lag en presentasjon av favoritten din innen musikk eller litteratur. Har du et favorittband, en favorittartist eller en favorittforfatter? Eller kanskje du har en musikk-eller litteratursjanger du liker best?