Opplegg til Intervju med bokaktuelle Håkon Opdal

Mål med opplegget

Å vekke elevenes interesse for sakprosa:

✓gjennom at elevene utforsker tekstene
✓gjennom at elevene setter ord på sin personlige leseopplevelse
✓gjennom at elevene diskuterer temaer som tas opp i teksten
✓gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekster
✓gjennom at elevene reflekterer kritisk over tekstenes påvirkningskraft og troverdighet
✓gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekster

Før lesing

I klassesamtale/grupper
Se på overskrift, bilder og les ingressen. La elevene snakke seg imellom med utgangspunkt i spørsmål som:
-Hvilke forventninger får dere til teksten?
-Hvilken sjanger er dette?
-Forteller ingressen dere hva som kommer?
-Tror dere at innholdet angår dere?
-Har dere lest boka? Hva mener dere om den?
-Har dere hørt om Håkon Opdal før? I så tilfelle, hva?
-Hva vil det si å være en «siste skanse»?
-Liker du generelt å lese intervjuer? Hvorfor/hvorfor ikke?

Underveis

Strek under ord og sammenhenger dere ikke forstår underveis i lesingen. Stopp opp ved spørsmål og svar som overrasker deg, som eventuelt er nytt for deg, eller som du syns er merkelig. Ta notater i margen eller på eget ark om nødvendig.

Etter lesing

Klassesamtale

Bruk elevenes notater fra underveisarbeidet og snakk om det de har notert seg. Om elevene trenger noen minutter på å sortere notatene sine så gi dem det først.

Dere kan jobbe med innholdet i teksten, snakke om svarene og spørsmålene. Kanskje klassen har jobbet, eller jobber med intervju som sjanger? Les gjerne andre intervjuer og sammenlign hvordan de er utført. Er det noen likheter? Ulikheter

I læringspar/små grupper/individuelt

Spill intervjuet som et rollespill, hvor én (eller flere) tar rollen som Opdal og én (eller flere) tar rollen som intervjuer. Finn gjerne kostymer som kan passe til rollene. Det kan filmes og gjøres på «location», i dette tilfellet på en fotballbane eller i en garderobe.

Finn ut mer om Håkon Opdal, lag, og hold en presentasjon for klassen, gjerne med digitale hjelpemidler. Alternativt kan elevene skrive en biografi om ham, eller andre fotballspillere, keeper eller kjente mesterskap.

Det behøver helle ikke være fotballrelatert. Går det for eksempel an å finne ut av likheter/forskjeller mellom å være målvakt i fotball vs. Håndball/hockey/bandy?

Videre

Les hele boka til Håkon Opdal og skriv en bokanmeldelse.