Opplegg til Vil du bli proff?

Last ned PDF her.

Mål med opplegget

Å vekke elevenes interesse for sakprosa:
✓gjennom at elevene utforsker tekstene
✓gjennom at elevene setter ord på sin personlige leseopplevelse
✓gjennom at elevene diskuterer temaer som tas opp i teksten
✓gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekster
✓gjennom at elevene reflekterer kritisk over tekstenes påvirkningskraft og troverdighet
✓gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekster

Før lesing

I læringspar/mindre grupper. Diskuter spørsmålene under.

-Se på overskrift, underoverskrifter, bilder og ingress. Hva slags forventninger får du til denne teksten? Virker den interessant eller ikke?

-Hva slags sjanger tror du dette er?

-Gamer du eller noen du kjenner? Hva gamer du/den bekjente?

-Driver du eller noen du kjenner med e-sport? Hva spiller du/den bekjente?

-Er det en forskjell mellom gaming og e-sport?

-Hva tenker du om folk som er eller vil bli profesjonelle e-sportsutøvere? Er det likt eller forskjellig fra det du tenker om de som vil bli profesjonelle fotballspillere?

Underveis

-Sett strek eller merk deg ord og setninger som overrasker deg. Vær klar til å dele disse med andre senere.

Etter lesing

Klassesamtale eller i læringsparene/gruppene fra forarbeidet

-Hva var interessant og/eller uinteressant med denne teksten?

-Har meningene dine om e-sportsutøvere endret seg etter at du leste teksten?

-Har du hørt om noen av spillene som blir nevnt i teksten?

-Henrik har ikke noen ambisjoner om å bli proff e-sportsutøver, og vil heller ha det som hobby. Er det noe du gjør på fritiden som man kan gjøre på et profesjonelt nivå? Kan du forstå ønsket om å beholde en fritidssyssel som en hobby, og ikke gjøre noe mer ut av det?

-Tim forteller at «Når man er et lag som trener mye sammen og fokuserer på å bli bedre, så blir det å vinne kjempegøy og det å tape nesten knusende.» Er dette noe du kan kjenne deg igjen i fra f. eks fotballbanen eller kroppsøvingstimen?

-Tim beskriver et regiment på e-sportslinja som kan ligne på hva idrettsutøvere gjør for å trene og holde seg i form. Han nevner at det er viktig å ha et godt kosthold, få nok søvn og å holde seg i god fysisk form. Er dette overraskende? Hvorfor, hvorfor ikke?

-Det er diskusjon om e-sport burde anerkjennes som en sport på lik linje som fotball, svømming og skihopp eller ikke. Hva tenker du om dette? Hva med sjakk, som anerkjennes som en sport? Kan sjakk og e-sport sammenlignes på noen måte?

Videre

Del klassen i to eller i grupper på tre-fire. Den ene siden skal argumentere for at e-sport burde bli en gren i OL, mens den andre siden skal argumentere mot. Elevene må argumentere for eller mot på tross av deres personlige meninger. La dem forberede seg ved å diskutere innad i gruppa og finne argumenter på nettet. Arranger debatt i klasserommet hvor lærer er ordstyrer.
-Dersom en slik type debatt ikke egner seg for din klasse, kan elevene skrive hver sin debattartikkel hvor de argumenterer for eller imot om e-sport skal bli en gren i OL.

Gjennomfør et intervju av læringspartneren din om deres hobby. Det kan være sport, lesing, spille trompet, tegning o.l. Hva som helst læringspartneren liker å gjøre på fritida.

Lær mer om Sang-hyeok «Faker» Lee fra faktaboksen. Skriv en kort biografi om hanpåca.1 side basert på det du finner ut av.