Opplegg til Rop i motvind
Mål med opplegget:
Å vekke elevenes interesse for sakprosa:
✓ gjennom at elevene utforsker tekstene
✓ gjennom at elevene setter ord på sin personlige leseopplevelse
✓ gjennom at elevene diskuterer temaer som tas opp i teksten
✓ gjennom at elevene reflekterer kritisk over tekstenes påvirkningskraft og troverdighet
✓ gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekster
Før lesing:
Forslag til klassesamtaler:
– Les tittelen, ingressen, underoverskriftene og bildetekstene og finn kjapp informasjon om artikkelens meningsinnhold. Hva kan dere fortelle hverandre om teksten?
– «Staten bryter loven» er et etter hvert blitt et kjent slagord som brukes om Fosen-saken. Hvorfor bryter staten loven?
– Dette er en sammensatt tekst, med bilder, faktabokser, brødtekst og uthevede sitater. Hva kjennetegner ellers en sammensatt tekst? Kom med eksempler på andre typer sammensatte tekster som dere møter på i hverdagen.
Underveis:
– Les hele artikkelen, enten stille for deg selv, eller høyt sammen med en læringspartner. Du kan også lytte til lydfilen på denboka.no/kategori/faktafyk-2024. Stopp gjerne opp etter hvert avsnitt og noter nøkkelord. Du kan også skrive ned ting du lurer på underveis.
Etter lesing:
I læringspar:
–Hvorfor roper de som protesterer «i motvind»? Hva betyr det å gjøre noe «i motvind»?
– Hva skjer i denne artikkelen? Gjenfortell til hverandre.
– Hvem har synsvinkelen, hvilke synspunkter er det som kommer fram?
– Hvilke spørsmål har intervjueren brukt? Hvorfor har hun stilt nettopp disse spørsmålene tror du?
– Hva er hensikten med artikkelen?
– Hva er kolonialisme?
– Hvordan opplever du de to partene i saken? Samene på den ene siden, og representantene for staten på den andre?
– Hva syns dere om bildene? Er de talende for innholdet?
– Hva er et menneskerettighetsbrudd?
– Hva tenker dere om en eventuell løsning på dette?
– Hva syns dere om det siste utsagnet i artikkelen, fra Mihkkal: «Et land bør ikke kunne betale seg unna et menneskerettighetsbrudd. Gjør Norge det, er vi ikke en bedre nasjon enn Saudi-Arabia»?
Klassesamtale:
– Hva synes dere om denne saken? Har dere noen klare meninger om hva som er rett og galt her?
–Er det noe som kan være interessant å lese mer av?
–Hvorfor bryter staten loven med overlegg her?
– Vær kildekritisk og bruk nettsider, bøker og avisreportasjer til å utforske enda mer om Fosen-saken. Presenter for de andre i klassen/gruppa.
Videre:
– Finn ut mer om historiske hendelser hvor staten har gjort urett mot samer.
– Samer har urfolkstatus i Norge, men vi har også grupper som anses som “nasjonale minoriteter”. Finn ut hvem disse gruppene er, og hvordan de har blitt behandlet i Norge opp gjennom tidene.
– Lag en informativ podkast i grupper på fire der dere forteller om Fosensaken. Bruk det dere har funnet ut om, lag et manus og fordel arbeidsoppgaver i gruppa. Lag jingle/kjenningsmelodi og navn på podkasten før dere presenterer historien.