Uprisen: Anmelderhøsten i gang

30 anmelderklasser fra ulike skoler er nå klare til å lese og vurdere norske ungdomsbøker til Uprisen – årets ungdomsbok. Tirsdag denne uka var lærerne samlet til seminar på Sentralen i Oslo.

Skrevet august 31, 2016 i Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

Anmelderklasser: Over 40 lærere og skolebibliotekarer var samlet til Upris-seminar hos Foreningen !les tirsdag 30. august.

I fjor skrev norske ungdommer 1000 anmeldelser av 47 norske ungdomsbøker utgitt i 2015. Nå skal 30 anmelderklasser i gang igjen med å anmelde årets utgivelser, men husk at samtlige ungdomsskoleelever kan anmelde bøker på uprisen.no. Basert på anmeldelsene velger en ungdomsjury ut de fem beste bøkene. Disse nomineres til Uprisen og leses fra januar til mai av syv juryklasser rundt omkring i Norge. Vinneren kåres under Litteraturfestivalen på Lillehammer i mai 2017.

Tirsdag denne uka var lærere og bibliotekarer fra ulike ungdomsskoler rundt omkring i Norge samlet på Sentralen i Oslo i regi av Foreningen !les. På programmet stod blant annet informasjon om Uprisen og norske ungdomsbøker, erfaringer fra Valgfag lesing og LesDet! ved Gulskogen skole i Drammen, foredrag om å lese kritisk i klasserommet og hvordan skrive en anmeldelse ved litteraturkritiker Guri Fjeldberg, og forfatterbesøk av vinneren av Uprisen 2016, Jan Tore Noreng.

Anmeldelser av norske ungdomsbøker utgitt i 2016 vil fortløpende publiseres på uprisen.no frem til 15. desember. Hvis du er nysgjerrig på hva hva ungdom mener om bøkene som skrives for dem, bør du følge med på uprisen.no. Anmeldelsene kan fungere som tips til bøker du kan formidle i biblioteket, skolen, bokhandelen, hjemmet og andre steder.

Uprisen er en samarbeid mellom Foreningen !les, Litteraturfestivalen på Lillehammer og Den kulturelle skolesekken. Anmelderklassene kommer fra følgende skoler:

Verket skole
Ås skole
Grytnes skole
Farsund barne- og ungdomsskole

Alle ungdomsskoleelever kan anmelde bøker på uprisen.no.

Ta kontakt med Foreningen !les på les@foreningenles.no eller 941 29 000 hvis du har spørsmål.