Uprisen: Den onde arven er årets ungdomsbok!

Ungdomsjuryen har kåret «Den onde arven» av Thomas Enger til vinneren av Uprisen 2014.

Skrevet mai 22, 2014 i Bibliotek, Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse, ungdom, Uprisen, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

Vinner-av-Uprisen-2014-Thomas-Enger-NETT

En glad prisvinner fikk overlevert prisen av Eirin Eknes (Gimle ungdomsskole) og Maida Zeckanovic (Gulskogen skole). Foto Vibeke Røgler: Foreningen !les

Pressemelding fra Foreningen !les 22. mai 2014
Kontakt: Bjarte Bakken, tlf.: 975 69 190

– Jaaaaaaa! Wow, tusen takk!

Det var en overrasket, glad og stolt vinner, Thomas Enger, som mottok Uprisen fra elevene.

– Det var en ære bare å bli nominert til denne prisen. Det å vinne motiverer og inspirerer meg til videre skriving. Tusen takk til alle sammen som har lest og vurdert boka, sa Enger fra scenen.

Uprisen i regi av Foreningen !les er ungdommens egen kåring av den beste ungdomsboka. Over 600 ungdomsskoleelever har deltatt i kåringen. I en fullsatt Festsal i Kulturhuset Banken under Norsk Litteraturfestival på Lillehammer, delte i dag syv juryklasser fra forskjellige ungdomskoler rundt omkring i landet ut prisen på vegne av elevene. Dette var for øvrig niende gang prisen ble delt ut under festivalen.

I juryens begrunnelse står det blant annet:

«Handlingen var interessant og uforutsigbar. Plottet er noe helt nytt og det finns ikke dødpunkt.»

Les hele juryens begrunnelse her.

Prisen ble delt ut av Eirin Eknes (Gimle ungdomsskole) og Maida Zeckanovic (Gulskogen skole).

– Vi får alltid gode svar når vi tar oss tid til å lytte til ungdommens meninger. Uprisen er en unik pris som gir ungdom selv anledning til å lese, skrive anmeldelser, diskutere og mene noe om norsk ungdomslitteratur, sier daglig leder i Foreningen !les, Wanda Voldner.

– På vegne av Foreningen !les vil jeg gratulerer Thomas Enger som vinner av Uprisen – årets ungdomsbok og samtidig takke alle elever og lærere og andre som har bidratt i prisarbeidet, legger hun til.

De nominerte var:
Marte Aune: May Lenda. Publica
Tom Egeland: Katakombens hemmelighet. Aschehoug
Thomas Enger: Den onde arven. Gyldendal
Hilde Hylleskaar: Det er her jeg skal være. Gyldendal
Tor Arve Røssland: Svarte Mathilda III. Samlaget

Juryklassene kom fra:
Sør-Trøndelag: Charlottenlund ungdomsskole
Hordaland: Gimle skole (9B)
Buskerud: Gulskogen skole
Hedmark: Løten ungdomsskole (9B)
Sogn og Fjordane: Sagatun skule
Oslo: Sagene skole (9B)
Oppland. Vardal ungdomsskole (9C)

Kontakt:
Bjarte Bakken                     Wanda Volder
Prosjektleder Uprisen         Daglig leder
Foreningen !les                  Foreningen !les
bjarte@foreningenles.no    wanda@foreningenles.no
Tlf: 975 69 190                   Tlf.: 997 26 531

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell organisasjon som ble etablert i 1997 og er støttet av medlemmer i litteratur- og formidlingsbransjen. Foreningen !les jobber for å fremme lesing gjennom ulike kjernetiltak og løpende prosjekter. Det overordnede målet til foreningen er at flere leser mer og hovedmålgruppa er ungdom mellom 13 og 19 år.

www.foreningenles.no

###