Uprisen: Juryens begrunnelse

Her følger juryens begrunnelse for Uprisen 2014.

Skrevet mai 22, 2014 i Bibliotek, Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, ungdom, Uprisen Legg inn kommentar

Storjuryen: Engasjerte elever fra juryklassene møttes for å diskutere seg frem til vinnerboka. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Over 600 ungdommer har deltatt i kåringen av Uprisen 2014. Vi har vært motivert, men det har vært en krevende tid. Vi har lest masse, diskutert og hatt besøk av bokkritikere. I går møttes 14 representanter for å diskutere seg fram til vinnerboken. Det var en lang og hard diskusjon. Først på overtid klarte vi å kåre en vinner. Det har vært en lang prosess, men endelige skal vi kåre vinneren.

Vinnerboken tar seg god tid til å skildre miljøet og karakterene. Men det blir ikke kjedelig. Den er lett å leve seg inn i fordi vi ser for oss universet. Forfatteren forteller ikke, men viser oss hvordan det er. Alt skjer i passe tempo og det bygger seg langsomt opp mot slutten. Og selv om boken er lang, virker den kort.

Handlingen var interessant og uforutsigbar. Den vekket oppmerksomheten vår fra første side. Handlingen gjorde oss sultne på å vite mer. Handlingen var troverdig til å være i sin sjanger. Det var spennende vendinger og stadig noe nytt som skjedde. Vi bare måtte lese videre.

Boken er velkomponert og har en god helhet. Det hele er som et puslespill. I begynnelsen hadde vi mange spørsmål, men utover i boken får vi stadig hint og til slutt faller brikkene på plass. Boken er original. Vi har ikke lest noe lignende. Plottet var noe helt nytt.

Spenningen var der hele tiden. Det var ingen dødpunkt. Det bør forfatteren være stolt av.

Vinneren av Uprisen 2014 er «Den onde arven» av Thomas Enger.

Prisen ble delt ut av Eirin Eknes (Gimle ungdomsskole) og Maida Zeckanovic (Gulskogen skole).