Sommer!les: Vibeke Røgler

Hva skal folk lese i sommer? Vi har spurt ulike personer og vil i løpet av sommerukene presentere deres lesetips og leseopplevelser. I dag: Vibeke Røgler.

Skrevet august 20, 2017 i Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

Navn:
Vibeke Røgler
Alder: 45
Yrke: Nestleder i Foreningen !les

Hva skal du lese i sommer?
– Så mye som mulig. Jeg har tatt med meg en stor bunke bøker fra jobb, alt fra tegneserier, romaner og barne- og ungdomslitteratur.

Hva er ditt beste sommerleseminne?
– Barndommens eviglange sommerferier som ble brukt til å ligge i skyggen i hagen og lese bøker. Veldig mye Frøken Detektiv da lesekoden ble knekt … Tusen takk til en super skolebibliotekar som i 4. klasse anbefalte Narnia-serien av C.S. Lewis, (Oversetter: Tormod Haugen), som medvirket til å åpne opp for litteraturens mange verdener, ikke utelukkende Nancy Drews.

Hvilken bok er den beste du har lest hittil i år?
– Av billedbøker troner Bukkene Bruse begynner på skolen høyt på lista. Mye fordi jeg fikk gleden av å høre forfatteren Bjørn F. Rørvik lese høyt i et fullsatt telt under Norsk Litteraturfestival på Lillehammer, mens illustratør Lill Moursund skapte trollet live foran et entusiastisk barnehagepublikum.

Av barnebøker må jeg trekke frem Bjørn Ingvaldsens Lydighetsprøven – En tenkt fortelling om et barn. Dette var en vond og sterk og tankevekkende leseopplevelse som alle burde lese, både barn, ungdom og voksne.

Jeg har lest mange gode ungdomsbøker dette året, men hvis jeg skal trekke frem en er det Det jeg vet om deg av ALMA-vinneren Meg Rosoff og oversatt av Heidi Sævareid. Av norsk skjønnlitteratur gjorde Vigdis Hjorths Arv og miljø et sterkt inntrykk.

Boka du aldri glemmer?
– Det har blitt svært mange gode og uforglemmelige litterære møter gjennom årene. Det første som faller meg inn er en serie som virkelig har festet seg. Det er Livsloven-serien av Neal Shusterman (oversatt av Morten Hansen).

Beste barneboka du har lest?
Harry Potter av J.K. Rowlings (oversatt av Torstein Bugge Høverstad). Jeg elsket bøkene da de kom ut, og da jeg leste dem høyt for sønnen min for noen år siden, var bøkene en like stor leseopplevelse.