Sommer!les: Trine Stensen

Hva skal folk lese i sommer? Vi har spurt ulike personer og vil i løpet av sommerukene presentere deres lesetips og leseopplevelser. I dag: Trine Stensen.

Skrevet august 3, 2017 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

Navn:
Trine Stensen
Alder: 53
Yrke: Administrerende direktør i Bokhandlerforeningen

Hva skal du lese i sommer?
– Det blir en liten stabel som i alle fall blir med på ferien. Lett blanding av sakprosa og romaner. Jeg liker å ha med meg litt forskjellig og velge underveis. I gode og onde dager av Gill Paul, Naturmannen og jeg av Lene Julsen, Hitlers rus av Norman Ohler, oversatt av Espen Ingebrigtsen og som fikk Bokhandelens sakprosapris for oversetter i år, Operasjon Asfalt av Marianne Neerland Soleim og som fikk Bokhandelens sakprosapris for forfatter i år, En moderne familie av Helga Flatland og To søstre av Åsne Seierstad.

Hva er ditt beste sommerleseminne?
– Det må være som barn da jeg lese Frøken detektivbøkene. Det åpnet døren inn til lesegleden. Jeg var helt besatt av den serien og alt Nancy Drew foretok seg.

Hvilken bok er den beste du har lest hittil i år?
– Har ikke blitt så mye lesing hittil i år men en av de som virkelig kan anbefales er For øvrig mener jeg at Karthago bør ødelegge av Kyrre Andreassen.

Boka du aldri glemmer?
– Her kunne jeg nevnt flere og det er alltid vanskelig å trekke opp en, men en jeg har lest flere ganger er Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede av Jan Wiese. Jeg er begeistret for Jens Bjørneboe og Amalie Skrams bøker. De satte spor da jeg fordypet meg i dem.

Beste barneboka du har lest?
– Nå er barna mine blitt store, men en bok som virkelig var morsom og som vi lo mye av var bøkene om Markus og spesielt Markus og Diana av  Klaus Hagerup.