Sommer!les: Ole I.B. Storø

Hva skal folk lese i sommer? Vi har spurt ulike personer og vil i løpet av sommerukene presenterer deres lesetips og leseopplevelser. I dag: Ole I.B. Storø

Skrevet juli 13, 2017 i Bibliotek/lærer, Nyheter Legg inn kommentar

Navn: Ole Ivar Burås Storø (Foto: Kristin Strøm)
Alder: 41
Yrke: Informasjonsansvarlig og prosjektleder for tXt-aksjonen og Tid for ti i Foreningen !les

Hva skal du lese i sommer?
– Jeg skal lese «Enke for et år» (oversatt av Knut Ofstad) av John Irving. Den har jeg mange somre på rad tenkt at jeg må få lest. I tillegg har jeg planer om å lese «Mi briljante venninne» (oversatt av Kristin Sørsdal) av Elena Ferrante. Også en bok som har ligget på vent altfor lenge. På sommeren leser jeg også alltid en musikkbok og i år blir det psych-bioen «Playing the Bass with Three Left Hands» av Will Carruthers, som blant anna har spilt i Spacemen 3, Spiritualized og Brian Jonestown Massacre.

Hva er ditt beste sommerleseminne?
– Jeg har et fint minne der jeg sitter hjemme i nord og er helt oppslukt, men også rystet av «Lennon Remembers». Det er egentlig et intervju John Lennon og Yoko Ono gjorde med Rolling Stone-redaktør Jann S. Wenner i 1970, rett etter at Beatles var oppløst. Lennon er bånn ærlig og sparer ikke på kruttet. Han legger ut om oppløsninga av bandet, med en tydelig irritasjon rettet mot Paul McCartney, om sin holdning til revolusjon og narkotika, om følelsene sine for Yoko Ono og behandlinga hun har fått av de øvrige Beatles-medlemmene og media. Samtidig snakker han om sine favorittlåter med bandet og hvordan de ble til, og om sine musikalske venner i Rolling Stones og Bob Dylan.

– Et annet minne som sitter i, er da jeg leste «Farvel Eddy Bellegueule» (oversatt av Egil Halmøy) av Edouard Louis på toget fra Nord-Norge for et par år siden. Vi hadde akkurat forlatt Bodø stasjon da jeg satte meg til rette i setet og begynte å lese. Jeg klarte ikke å legge boka fra meg og leste den ferdig i et jafs. Resten av turen klarte jeg ikke å lese noe mer, jeg ville bare beholde følelsen så lenge som mulig, selv om det ikke akkurat var feelgood.

Hvilken bok er den beste du har lest hittil i år?
– Vrient, men det må nok være «Arv og miljø» av Vigdis Hjorth og «Nei og atter nei» av Nina Lykke. Dette er bøker som kom ut i 2016, men som jeg leste i løpet av de første månedene i år. Begge er sabla gode og tar for seg temaet familie på nokså ulikt vis. Skal jeg trekke fram en 2017-utgivelse, vil jeg nevne «Lydighetsprøven» av Bjørn Ingvaldsen. Den handler om 12 år gamle Alvis som blir mishandlet av morens kjæreste, mobbet av jevnaldrende og utnytta av eldre barn. Det var en sterk leseopplevelse.

Boka du aldri glemmer?
– Alle husker den boka som virkelig fikk fart på leseinteressen. For meg var det «Beatles» av Lars Saabye Christensen. Boka var fascinerende å lese i tenårene, men det var også første gangen jeg fikk skikkelig flyt i lesinga og merka at jeg ble hekta på ei bok. Jeg har lest den et par ganger etter at jeg flytta til Oslo, og oppsøkt steder og gater som omtales i boka. Den har vært viktig for min inngang som innflytta Oslo-boer. På mange måter slik deLillos sine sanger har vært det. Og likevel bor jeg på østkanten.

Beste barneboka du har lest?
– «Matilda» (oversatt av Tor Edvin Dahl) av Roald Dahl og «Deres Majestet» av Marianne Kaurin. Dette er to bøker med humor og alvor og som kan leses av både barn og voksne. Som høytlesingsbøker er disse utmerket. Anbefales!