Sommerles

Er du og dine barn med på Sommerles i år? Sjansen er stor, for i år er, for første gang, hele landet med på aksjonen skapt av Vestfoldbibliotekene i 2012. Foreningen !les har tre egne hjemmesider med boktips, Leseskogen for 1. og 2. klasse, Bokslukerprisen for 5. og 6. klasse og Tid for ti for 7. klasse. Her kan familien finne mange gode boktips til lesing gjennom hele sommeren.

Skrevet juni 28, 2018 i Bibliotek/lærer, Nyheter Legg inn kommentar

BOKTIPS TIL 1. OG 2. KLASSE
leseskogen.no finner dere bokanbefalinger fra elever og lærere i 1. og 2 klasse i hele Norge. Dyrene i skogen leser og kommer med boktips i alle sjangre.

BOKTIPS TIL 5. OG 6. KLASSE
Bokslukerprisen.no kan dere få tips til de beste bøkene i kategorien 10 -12 år, utgitt i Norge de siste fire årene. Og hvilke fire titler 6. klasseelever fra hele Norge har kåret til vinnere av Bokslukerprisen.

BOKTIPS TIL 7. KLASSE
Gå inn på tidforti.no og finn gode nynorske boktips. Bøker som passer for alle, uansett målform.

Kort om Sommerles 2018:

– En sommerlesekampanje som varer fra 1. juni til 31. august,  og som driftes av bibliotekene.

– Alle elever i 1. til 7.klasse kan delta (inkl. de som skal begynne i 1. klasse til høsten og de som går ut 7. klasse ved kampanjestart).

– I Sommerles blir barna belønnet for sin innsats både med digitale trofeer på sin egen profil på nettsiden, og med kule fysiske premier.

Sommerles er for alle, både superlesere, gode lesere, middels gode lesere… men også de som trenger litt  hjelp eller bare er i ferd med å lære seg å lese! (Da kan man bli lest for eller høre på lydbøker.)

Sommerles er i utgangspunktet nettbasert. (Har man ikke nettilgang, kan man få lesepass på biblioteket.) På nettsiden registrerer barna bøkene de leser, får lesetips, får tilgang til en spesialskrevet fortelling, skrevet av forfatter Mari Moen Holsve, og et nettspill med en quiz til fortellingen. Sjekk ut sommerles.no for mer info. Sommerles er gøy!

Sommerles er utviklet av Vestfoldbibliotekene, Vestfold fylkesbibliotek og Snuti. Telemark og Finnmark fylkesbibliotek har bidratt til årets kampanje. Foreningen !les har distribuert informasjon til alle grunnskoler.